یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

از امام صادق علیه السلام روایت است که: «کَانَ عَلِى بنُ الحُسَینِ علیه السلام إِذَا کَانَ شَهرُ رَمَضَانَ لَم یتَکَلَّم إِلَّا بِالدُّعَاءِ وَ التَّسبِیحِ وَ الِاستِغفَار» [حضرت سجاد علیه السلام هنگامى که ماه رمضان فرا مى‌رسید به چیزى غیر از دعا و تسبیح خداى متعال و استغفار تکلم نمى‌کرد].

نیز آن حضرت مى‌فرمایند: «کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله علیه و آله و سلم إِذَا جَاءَ شَهرُ رَمَضَانَ زَادَ فِى الصَّلَاةِ» [رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم چون ماه رمضان داخل مى‌شد، به نماز خود مى‌افزود].

سپس حضرت صادق علیه السلام فرمودند: «وَ أَنَا أَزِیدُ فَزِیدُوا» [من نیز به آن مى‌افزایم شما نیز بیفزایید].

همچنین از امام على علیه السلام روایت شده است: «رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم دهه آخر ماه مبارک رمضان رختخواب خود را جمع مى‌کرد و کمرش را براى عبادت محکم مى‌بست. چون شب بیست و سوم فرا مى‌رسید اهل خود را بیدار نگاه مى‌داشت و بر صورت هر کدام که خواب بر او غلبه مى‌کرد آب مى‌پاشید تا خوابش نگیرد. و [حضرت] فاطمه علیها السلام، هیچ یک از اهل خود را نمى‌گذاشت در آن شب بخوابند و بیدارى آن‌ها را با کم خوردن غذا چاره مى‌کرد و از روز، خود را براى شب‌زنده‌دارى آماده مى‌کرد و مى‌گفت: محروم کسى است که از خیر این شب بى‌بهره ماند».

امام صادق علیه السلام از امیرمؤمنان علیه السلام نقل مى‌کند: «عَلَیکُم فِى شَهرِ رَمَضَانَ بِکَثرَة الِاستِغفَارِ وَ الدُّعَاءِ‌؛ فَأَمَّا الدُّعَاءُ فَیُدفَعُ بِهِ عَنکُمُ البَلَاءُ‌، وَ أَمَّا الِاستِغفَارُ فَیَمحى ذُنُوبَکُم» [در ماه رمضان زیاد استغفار و دعا نمایید؛ چرا که با دعا از شما بلا دفع مى‌شود و استغفار گناهان شما را پاک مى‌کند].

از جمله توصیه‌هاى نبى اکرم صلى الله علیه و آله و سلم در این ماه این است که روزه‌دار هنگام روزه، گرسنگى و تشنگى روز قیامت را به یاد آورد. یکى از فوائد و آثار تقوا، ورع، اشتغال به دعا، مناجات و تضرع در این ماه، آن است که فرصت چنین یادآورى و تفکرى را ایجاد مى‌کند.

خواندن دعاى افتتاح در شب‌ها و دعاى ابوحمزه ثمالى در وقت سحر نیز در فراهم‌سازى فضاى انس با خدا و تفکر در مرگ و احوال قیامت بسیار مؤثر است.

«اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَعِنِّى عَلَى صِیامِهِ وَ قِیامِهِ‌ ... وَ أَذهِب عَنِّى فِیهِ النُّعَاسَ وَ الکَسَلَ‌» [خدایا بر محمد و آل محمد درود بفرست و مرا بر روزه و نماز در این ماه یارى ده... و خواب‌آلودگى و کسالت را از من دور ساز!].

به نقل از کتاب اخلاق اسلامی، نوشته مسعودی، عبدالهادی، زارعی، مجتبی، هدایتی، علی، جلد اول، 7 جلد، گروه علمی اخلاق دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه، نشر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، قم، چاپ هشتم، 1399 ش.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.