یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

از حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام روایت شد که رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند:

«إِنَّ أَشْرَفَ الْحَدِیثِ ذِکْرُ اللَّهِ» [شریف‌ترین گفتار، ذکر خداوند است]

«وَ رَأْسَ‏ الْحِکْمَةِ طَاعَتُهُ» [و رأس (بالاترین درجه) حکمت، اطاعت خداوند است]

«وَ أَصْدَقَ الْقَوْلِ وَ أَبْلَغَ الْمَوْعِظَةِ وَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ کِتَابُ اللَّهِ» [و راست ترین گفتار و رساترین پند و زیباترین داستان‌ها، قرآن است]

«وَ أَوْثَقَ الْعُرَى الْإِیمَانُ بِاللَّهِ» [محکم‌ترین رابطه‌ها و دستگیره‌ها، ایمان به خداوند است]

«وَ خَیْرَ الْمِلَلِ مِلَّةُ إِبْرَاهِیمَ» [و بهترین کیش و آئین، دین ابراهیم علیه‌السلام است (همان آئین اسلام و تسلیم شدن در برابر خداوند)]

«وَ أَحْسَنَ السُّنَنِ سُنَّةُ الْأَنْبِیَاءِ» [و بهترین روش‌ها و سنّت‌ها، روش پیامبران است]

«وَ أَحْسَنَ الْهَدْیِ هَدْیُ مُحَمَّدٍ» [و بهترین راه و روش (یا قربانی برای خداوند) راه و روش محمد صلّی الله علیه و آله است]

«وَ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوى» [و بهترین توشه، تقوى (پرهیزکاری و خویشتنداری) است]

«وَ خَیْرَ الْعِلْمِ مَا نَفَعَ» [و بهترین دانش، دانشی است که سود بخشد]

«وَ خَیْرَ الْهُدَى مَا اتُّبِعَ» [و بهترین راه هدایتن، راهی است که (توسط انسان‌های صالح) پیروى شود]

«وَ خَیْرَ الْغِنَى غِنَى النَّفْسِ» [و بهترین توانگرى و بی‌نیازی نفس (قانع بودن و حریص نبودن و عزت نفس و مناعت طبع داشتن) است]

«وَ خَیْرَ مَا أُلْقِیَ فِی الْقَلْبِ الْیَقِینُ» [و بهترین چیزی که در دل جای می‌گیرد، یقین است]

«وَ زِینَةَ الْحَدِیثِ الصِّدْقُ» [زیور سخن، راستگویی است]

«وَ زِینَةَ الْعِلْمِ الْإِحْسَانُ» [و زیور علم، نیکوکاری (مثل تعلیم آن علم به دیگران یا اخلاص در علم آموزی) است]

«وَ أَشْرَفَ الْمَوْتِ قَتْلُ الشَّهَادَةِ» [و شریف‏ترین مرگ، شهادت است]

«وَ خَیْرَ الْأُمُورِ خَیْرُهَا عَاقِبَةً» [و بهترین امور و کارها، بهترین آن‌ها از حیث سرانجام و عاقبت است]

«وَ مَا قَلَّ وَ کَفَى خَیْرٌ مِمَّا کَثُرَ وَ أَلْهَى» [آنچه کم و کافى است بهتر از چیزی است که زیاد و بیهوده باشد]

«وَ الشَّقِیَّ مَنْ شَقِیَ فِی بَطْنِ أُمِّهِ» [شقى در شکم مادر شقى است (یکی از معانی این سخن این است که شقاوتمند و بدبخت آن کسى است که خدا می‌داند در عاقبت کارش بدبخت است‏، اگرچه به حسب ظاهر احوال و بیشتر عمرش در نزد مردم سعادتمند است)]

«وَ السَّعِیدَ مَنْ وُعِظَ بِغَیْرِهِ» [و سعادتمند کسی است که از دیگران عبرت و پند گرفته و سعادتمند شود]

«وَ أَکْیَسَ الْکَیْسِ التُّقَى» [و برترین زیرکی‌ها، با تقوى‌ بودن است]

«وَ أَحْمَقَ الْحُمْقِ الْفُجُورُ» [و بدترین حماقت‌ها، بدکاری و زشت‌کاری است]

«وَ شَرَّ الرِّوَایَةِ الْکَذِبُ» [و بدترین نقل قول‌ها، دروغ است]

«وَ شَرَّ الْأُمُورِ مُحْدَثَاتُهَا» [و بدترین امور، بدعت‏ها و چیزهایی است که در دین نبوده و بعدا ایجاد شده و به دین نسبت داده شده]

«وَ شَرَّ الْعَمَى عَمَى الْقَلْبِ» [بدترین کورى‌ها، کورى دل است]

«وَ شَرَّ النَّدَامَةِ نَدَامَةُ یَوْمِ الْقِیَامَةِ» [بدترین پشیمانى، پشیمانى در روز قیامت است]

«وَ أَعْظَمَ الْمُخْطِئِینَ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لِسَانٌ کَذَّابٌ» [و بزرگترین خطاکار نزد خداوند صاحب زبان دروغگو است]

«وَ شَرَّ الْکَسْبِ کَسْبُ الرِّبَا» [و بدترین کسب مال، کسب مال از راه رباخواری است]

«وَ شَرَّ الْمَأْکَلِ أَکْلُ مَالِ الْیَتِیمِ ظُلْماً» [و بدترین خوراک، خوردن ظالمانه مال یتیم است]

«وَ أَحْسَنَ زِینَةِ الرَّجُلِ السَّکِینَةُ مَعَ الْإِیمَانِ» [بهترین زیور مرد، آرامشی است که با ایمان همراه باشد]

«وَ مَنْ یَتَّبِعِ [یَبْتَغِ‏] السُّمْعَةَ یُسَمِّعِ اللَّهُ بِهِ [وَ مَنْ یَتَّبِعِ الْمَشْمَعَةَ یُشَمِّعِ اللَّهُ بِهِ‏]» [هر کس طالب شهرت و ستایش باشد خداوند او را در میان مردم رسوا مى‏کند یا هرکس بخواهد با مسخره کردن دیگرا بخندد، خداوند او را مورد خنده و مسخره کردن دیگران قرار می‌دهد]

«وَ مَنْ یَعْرِفِ الْبَلَاءَ یَصْبِرْ عَلَیْهِ وَ مَنْ لَا یَعْرِفْهُ یُنْکِرْهُ» [و هر که بلا را بشناسد (و بداند که بلا، به مصلحت او بوده و آزمایشی از طرف خداوند است و باعث بخشش گناهان یا تکامل او می‌شود) بر آن صبر می‌کند و هر که بلا را نشناسد، انکارش کرده و بی‌صبری می‌کند]

«وَ الرَّیْبُ کُفْرٌ» [شکّ و تردید (نسبت به خدا و افعال او باعث) کفر است]

«وَ مَنْ یَسْتَکْبِرْ یَضَعُهُ اللَّهُ» [هرکس کبر ورزد، خدا او را پست می‌کند]

«وَ مَنْ یُطِعِ الشَّیْطَانَ یَعْصِ اللَّهَ وَ مَنْ یَعْصِ اللَّهَ یُعَذِّبْهُ اللَّهُ» [هر کس از شیطان اطاعت کند، نافرمانى خدا را کرده و هرکس نافرمانى خدا کن، خدا او را عذاب می‌کند]

«وَ مَنْ یَشْکُرِ اللَّهَ یَزِدْهُ اللَّهُ» [و هرکس شکر خدا کند خدا بر (نعمت‌های) او می‌افزاید]

«وَ مَنْ یَصْبِرْ عَلَى الرَّزِیَّةِ یُغِثْهُ اللَّهُ‏» [و هرکس بر مصیبتی صبر کند خدا به یاری و فریادش می‌رسد]

«وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ‏ فَحَسْبُهُ اللَّهُ» [و هرکس بر خدا توکل کند، خدا او را کفایت کند]

«لَا تُسْخِطُوا اللَّهَ بِرِضَا أَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ وَ لَا تَتَقَرَّبُوا إِلَى أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ بِتَبَاعُدٍ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ لَیْسَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ شَیْ‏ءٌ یُعْطِیهِ بِهِ خَیْراً أَوْ یَصْرِفُ‏ بِهِ عَنْهُ سُوءاً إِلَّا بِطَاعَتِهِ وَ ابْتِغَاءِ مَرْضَاتِهِ إِنَّ طَاعَةَ اللَّهِ نَجَاحُ کُلِّ خَیْرٍ یُبْتَغَى وَ نَجَاةٌ مِنْ کُلِّ شَرٍّ یُتَّقَى وَ إِنَّ اللَّهَ یَعْصِمُ مَنْ أَطَاعَهُ وَ لَا یَعْتَصِمُ مِنْهُ مَنْ عَصَاهُ وَ لَا یَجِدُ الْهَارِبُ مِنَ اللَّهِ مَهْرَباً فَإِنَّ أَمْرَ اللَّهِ نَازِلٌ بِإِذْلَالِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْخَلَائِقُ وَ کُلُّ مَا هُوَ آتٍ قَرِیبٌ مَا شَاءَ اللَّهُ کَانَ وَ مَا لَمْ یَشَأْ لَمْ یَکُنْ- تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‏ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقابِ‏»[1] [براى خشنودى کسی از مخلوقات خدا، خدا را به خشم نیاورید و با دورى از خدا، به کسی تقرب نجوئید؛ زیرا خدا جز به وسیله اطاعت او و طلب رضاى او به کسى عطا نکند و چیزی بدى را از کسى از بین نبرد. به راستى که اطاعت خدا به دست آوردن هر خیری است که خواسته می‌شود و نجات از هر شرى است که از آن پرهیز می‌شود. خدا هرکس که از او فرمان برد را نگهدارد و هرکس که از او فرمان نبرد در پناه خداوند نیست و هیچ پناهگاه و راه چاره‌ای ندارد؛ زیرا خواست خدا به خوارى او نازل شده، اگرچه خلائق خوششان نیاید. هر آنچه آمدنى است (مانند مرگ و برزخ و قیامت) نزدیک است. خدا آنچه را بخواهد، محقق خواهد شد و آنچه را نخواهد، محقق نخواهد شد. بر نیکى و تقوى همکارى کنید و بر گناه و عدوان همکارى نکنید و از خدا بپرهیزید که کیفر خدا سخت است]

 


[1] ابن بابویه، محمد بن على، الأمالی، مجلس هفتاد و چهارم، صص 487 - 489، 1جلد، کتابچى - تهران، چاپ: ششم، 1376ش

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.