یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

مرگ، نشانه‌ و عاملی برای خداشناسى

پنجشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۷:۴۸ ب.ظ

خداوند در قرآن کریم یکی از کارهایی که به خودش نسبت می‌دهد را مرگ دانسته و ستاندن جان‌ها را یکی از آیات خودش معرفی می‌کند و می‌فرماید:

«اَللهُ یَتَوَفَّى اَلْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِها وَ اَلَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنامِها فَیُمْسِکُ اَلَّتِی قَضى عَلَیْهَا اَلْمَوْتَ وَ یُرْسِلُ اَلْأُخْرى إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ»[1] [خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض مى‌کند و ارواحى را که نمرده‌اند نیز به هنگام خواب مى‌گیرد؛ سپس ارواح کسانى که فرمان مرگشان را صادر کرده نگه مى‌دارد و ارواح دیگرى را (که باید زنده بمانند) بازمى‌گرداند در این امر براى اندیشمندان نشانه‌هاى روشنى است].

بر اساس این آیه، مرگ نشانه روشنى بر توحید و کمال قدرت الاهى است؛ زیرا هیچ کس غیر از خدا قادر به گرفتن جان‌ها در حال خواب و در حال مرگ نیست[2] و متفکران از همین خوابیدن و مردن متوجه مى‌شوند که مدبر امر آنان خداست.[3]

به نقل از معارف و عقاید، ج 6، سلیمانی‌ بهبهانی، عبدالرحیم؛ مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه؛ دفتر تدوین متون درسی


[1] زمر / 42.

[2] ر. ک: مجمع البیان، ج 8، ص 781.

[3] المیزان، ج 17، ص 269-270.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.