یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده

یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندها

مرگ، نشانه‌ و عاملی برای خداشناسى

پنجشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۷:۴۸ ب.ظ

خداوند در قرآن کریم یکی از کارهایی که به خودش نسبت می‌دهد را مرگ دانسته و ستاندن جان‌ها را یکی از آیات خودش معرفی می‌کند و می‌فرماید:

«اَللهُ یَتَوَفَّى اَلْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِها وَ اَلَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنامِها فَیُمْسِکُ اَلَّتِی قَضى عَلَیْهَا اَلْمَوْتَ وَ یُرْسِلُ اَلْأُخْرى إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ»[1] [خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض مى‌کند و ارواحى را که نمرده‌اند نیز به هنگام خواب مى‌گیرد؛ سپس ارواح کسانى که فرمان مرگشان را صادر کرده نگه مى‌دارد و ارواح دیگرى را (که باید زنده بمانند) بازمى‌گرداند در این امر براى اندیشمندان نشانه‌هاى روشنى است].

بر اساس این آیه، مرگ نشانه روشنى بر توحید و کمال قدرت الاهى است؛ زیرا هیچ کس غیر از خدا قادر به گرفتن جان‌ها در حال خواب و در حال مرگ نیست[2] و متفکران از همین خوابیدن و مردن متوجه مى‌شوند که مدبر امر آنان خداست.[3]

به نقل از معارف و عقاید، ج 6، سلیمانی‌ بهبهانی، عبدالرحیم؛ مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه؛ دفتر تدوین متون درسی


[1] زمر / 42.

[2] ر. ک: مجمع البیان، ج 8، ص 781.

[3] المیزان، ج 17، ص 269-270.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">