یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

آیا با وجود این دلیل آشکار، شک در خداوند روا است؟!

دوشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۸:۲۷ ب.ظ

﴿قالَتْ رُسُلُهُمْ أَ فِی اللَّهِ شک فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ

رسولانِ آن‌ها گفتند: «آیا در خدا شک است؟! خدایى که آسمان‌ها و زمین را آفریده‏.

 

این آیه، احتجاجی است از طرف انبیاء الهی برای اثبات وجود پروردگار متعال است.

بعدازآنکه این رسولان الهی با دلایل روشن به‌سوی این اقوام آمدند، کفار و مشرکین گفتند: «ما به آنچه شما به آن فرستاده‌شده‌اید، کافریم! و نسبت به آنچه ما را به‌سوی آن مى‏خوانید، شک و تردید داریم‏».[1]

پیامبران الهی به این کفار چنین پاسخ دادند که:

باوجود آسمان‌ها و زمین و دلالت آن‌ها بر ضرورت فاطر و آفریننده، مجالی برای تردید و شک در خداوند باقی نمی‌ماند؛[2] زیرا وقتی خداوند خالق ما و ارواح انسان‌ها و فاطر جمیع ارزاق و مصالح آن‌ها است، چگونه می‌تواند قابل‌تردید باشد؟![3]

 

مرحوم علامه طباطبایی این کلام رسولان را در مقام اثبات توحید ربوبی خداوند می‌داند و آن را چنین تبیین می‌کند که:

در اولین نگاهی که به این جهان می‌کنیم، آن را مجموعه‌ای از موجودات  محدود و کثیری می‌یابیم که هر یک از آن موجودات از یکدیگر متمایز شده‌اند.

از طرف دیگر هیچ‌یک از این اشیاء، وجودش را از نفس خودش ندارند و به‌اصطلاح قائم‌به‌ذات نیستند؛ دلیل آن هم این است که اگر وجودشان از خودشان بود، هرگز دچار تغییر و نابودی نمی‌شدند. پس وجود آن‌ها و اجزاء‌شان از غیر خودشان است که آن غیر، خودش محدود به حدی نیست؛ والا خود آن موجود هم محدود به محدودکننده‌ای بود.

همچنین این موجود کثیرت بردار و متعدد نیست؛ زیرا موجودی متعدد می‌شود که حد بردارد و محدود شود؛ درحالی‌که موجود مرد بحث ما نامحدود است؛

و نیز ربوبیت این موجود، منحصره است و هیچ ربی غیر از او وجود ندارد؛ زیرا فقط او است که تمام مخلوقات را آفریده است و ازآنجا تدبیر امور مخلوقات به دست خالقشان است، پس تدبیر امور تمام مخلوقات به دست این موجود نامحدود است؛ و این موجود همان الله تبارک‌وتعالی است.[4]



[1] سوره ابراهیم، آیه 9

[2] تبیین براهین اثبات خدا، آیت الله جوادی آملی، ص 138

[3] التفسیر الکبیر، فخر رازی، ج ‏19، فخر رازی، ص 70

[4] المیزان فی تفسیر القرآن، علمه طباطبایی، ج ‏12، ص 26

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.