یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده

یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندها

آیا با وجود این دلیل آشکار، شک در خداوند روا است؟!

دوشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۸:۲۷ ب.ظ

﴿قالَتْ رُسُلُهُمْ أَ فِی اللَّهِ شک فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ

رسولانِ آن‌ها گفتند: «آیا در خدا شک است؟! خدایى که آسمان‌ها و زمین را آفریده‏.

 

این آیه، احتجاجی است از طرف انبیاء الهی برای اثبات وجود پروردگار متعال است.

بعدازآنکه این رسولان الهی با دلایل روشن به‌سوی این اقوام آمدند، کفار و مشرکین گفتند: «ما به آنچه شما به آن فرستاده‌شده‌اید، کافریم! و نسبت به آنچه ما را به‌سوی آن مى‏خوانید، شک و تردید داریم‏».[1]

پیامبران الهی به این کفار چنین پاسخ دادند که:

باوجود آسمان‌ها و زمین و دلالت آن‌ها بر ضرورت فاطر و آفریننده، مجالی برای تردید و شک در خداوند باقی نمی‌ماند؛[2] زیرا وقتی خداوند خالق ما و ارواح انسان‌ها و فاطر جمیع ارزاق و مصالح آن‌ها است، چگونه می‌تواند قابل‌تردید باشد؟![3]

 

مرحوم علامه طباطبایی این کلام رسولان را در مقام اثبات توحید ربوبی خداوند می‌داند و آن را چنین تبیین می‌کند که:

در اولین نگاهی که به این جهان می‌کنیم، آن را مجموعه‌ای از موجودات  محدود و کثیری می‌یابیم که هر یک از آن موجودات از یکدیگر متمایز شده‌اند.

از طرف دیگر هیچ‌یک از این اشیاء، وجودش را از نفس خودش ندارند و به‌اصطلاح قائم‌به‌ذات نیستند؛ دلیل آن هم این است که اگر وجودشان از خودشان بود، هرگز دچار تغییر و نابودی نمی‌شدند. پس وجود آن‌ها و اجزاء‌شان از غیر خودشان است که آن غیر، خودش محدود به حدی نیست؛ والا خود آن موجود هم محدود به محدودکننده‌ای بود.

همچنین این موجود کثیرت بردار و متعدد نیست؛ زیرا موجودی متعدد می‌شود که حد بردارد و محدود شود؛ درحالی‌که موجود مرد بحث ما نامحدود است؛

و نیز ربوبیت این موجود، منحصره است و هیچ ربی غیر از او وجود ندارد؛ زیرا فقط او است که تمام مخلوقات را آفریده است و ازآنجا تدبیر امور مخلوقات به دست خالقشان است، پس تدبیر امور تمام مخلوقات به دست این موجود نامحدود است؛ و این موجود همان الله تبارک‌وتعالی است.[4]



[1] سوره ابراهیم، آیه 9

[2] تبیین براهین اثبات خدا، آیت الله جوادی آملی، ص 138

[3] التفسیر الکبیر، فخر رازی، ج ‏19، فخر رازی، ص 70

[4] المیزان فی تفسیر القرآن، علمه طباطبایی، ج ‏12، ص 26

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">