یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده

یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندها

دلیلی قرآنی برای اثبات معاد

جمعه, ۸ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۲۹ ب.ظ

*وَ ضَرَبَ لَنا مثلاً وَ نَسِیَ خَلْقَهُ قالَ مَنْ یُحْیِ الْعِظامَ وَ هِیَ رَمیمٌ* قُلْ یُحْییهَا الَّذی أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ هُوَ بِکُلِّ خَلْقٍ عَلیمٌ‏*[1]

 

در شأن نزول آیات فوق، از امام صادق علیه‌السلام روایت شده که فرمودند:

أُبَیّ بن خَلَف‏ استخوان پوسیده ‏اى را از دیوارى کند و آن را با دست نرم کرد و خطاب به رسول خدا صلی‌الله علیه‌وآله گفت: «ای محمد! آیا بعدازآنکه استخوانى پوسیده شدیم دوباره با خلقتى جدید مبعوث مى‏شویم»؟! پس خداوند متعال در پاسخش این آیه را نازل کرد.[2]

 

در دو آیه، دلیل امکان معاد با ابتدا با عبارتی کوتاه و سپس به‌صورت تفصیل بیان شده است:

می‌فرماید: «او مثلى براى ما زد و به پندار خودش دلیل دندان‏شکنى پیدا کرد، درحالی‌که آفرینش نخستین خود را به دست فراموشى سپرده و گفت: چه کسى مى‏تواند این استخوان‌ها را زنده کند درحالی‌که پوسیده است»؟![3]

سپس بلافاصله به پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و اله دستور مى‏دهد که به این خیره‌سر مغرور و فراموش‌کار «بگو: کسى او را زنده مى‏کند که در روز نخست او را ایجاد کرد».[4]

رسول خدا صلی‌الله علیه وآله مأمور می‌شوند تا زنده کردن مرده در روز قیامت را چنین اثبات کنند که: کسی که قدرت بر خلقت اولیه انسان از نطفه‌ای ناچیز دارد، قدرت بر زنده کردنش در قیامت بعدازاینکه در این دنیا مرده است دارد.

 

عبارت «وَ هُوَ بِکُلِّ خَلْقٍ عَلِیمٌ‏» نیز اشاره به این دارد که خداوند بر انواع خلق کردن آگاه است و «علم خداوند متعال تمام وسائط خلقت را شامل می شود؛ مثل خلق کردن از نطفه و خلق کردن از استخوان پوسیده».[5]



[1] سوره یس، آیات 78 و 79

[2] تفسیر العیاشى، ج‏2، ص 296

[3] تفسیر نمونه، ج‏18، ص 458

[4] تفسیر نمونه، ج‏18، ص 459

[5] التحریر و التنویر، ج‏22، ص 279

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">