یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

چرا گاهی دعا می‌کنیم ولی مستجاب نمی‌شود؟!

يكشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۶:۲۴ ب.ظ

از حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام روایت شده که: عده‌ای به (پدرم حضرت امام) صادق علیه‌السلام عرض کردند که «ما دعا می‌کنیم ولی دعایمان مستجاب نمی‌شود»! حضرت امام صادق علیه‌السلام در پاسخ فرمودند:

«لِأَنَّکُمْ تَدْعُونَ مَنْ لَا تَعْرِفُونَهُ»[1] (دعای شما مستجاب نمی‌شود، زیرا شما کسى را می‌خوانید که او را نمى‏شناسید).

 

آری یکی از شروط استجابت دعا این است که انسان خداوندی که از او درخواست حاجت می‌نماید را بشناسد؛ و الّا اگر کسی کمترین حق پروردگار که شناخت او است را نشناسد، چگونه انتظار مستجاب شدن دعاهایش را دارد؟!

وقتی انسان خدا را شناخت، با حالت شک و تردید از او مسألت نمی‌نماید. خواهد دانست که مخاطب او خداوندی است که تمام عالم و تمام اسباب تحت قدرت اوست و اگر او چیزی را بخواهد، کسی یا چیزی نمی‌تواند مانع خواست او شود.

خواهد دانست که خداوند رحمت واسعه دارد و نسبت به رساندن خیر و رحمت به بندگان، بُخلی ندارد.

خواهد دانست که همت او در به اجابت دعاها مؤثر است و خداوند دوست دارد که انسان برای رسیدن به خواسته‌هایش خودش نیز تلاش نماید.

خواهد دانست که گناهان او در برآورده نشدن دعاهایش مؤثر است و خداوند متعال گاهی عدم استجابت دعاها را کفاره و مجازاتی برای گناهان او قرار می‌دهد.

خواهد فهمید که خداوند واقف به مصالح بندگان است و اگر دعایی به مصلحت دعاکننده نباشد، آن دعا را به نحوی که به مصلحت او باشد، به اجابت می‌رساند.

خواهد فهمید که برآورده‌نشدن زودهنگام دعاها به خاطر حکمتی است که خداوند به آن حکمت واقف است.



[1] التوحید (مرحوم شیخ صدوق)؛ ص 288

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.