یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

شرط قبولی اعمال

سه شنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۲۴ ب.ظ


خداوند در قرآن کریم بعد از اشاره به جریان قربانی دادن هابیل و قابیل و قبول کردن قربانی یکی از آن دو، از زبان هابیل ملاک قبولی اعمال را «تقوا» معرفی میکند و میفرماید:

«وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قالَ لَأَقْتُلَنَّکَ قالَ إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ»[1]

خبر دو پسر آدم را به‌درستی بر آنان بخوان، هنگامی‌که [هریک از] آن دو، قربانیى تقدیم کردند؛ پس از یکى از آن دو قبول شد و از دیگرى قبول نشد. او گفت: حتماً تو را خواهم کشت. گفت: خدا فقط از تقواپیشگان قبول مى‏کند.

 

دربارۀ دلیل قبول شدن قربانی از هابیل و رد قربانی قابیل، مفسرین دو علت را بیان کردهاند:

یکی اینکه قابیل فاجر و فاسق بود؛ درحالیکه هابیل باتقوا و فرمانبردار پروردگار بود و به همین دلیل هابیل گفت «إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ».

دوم اینکه قابیل پستترین و نامرغوبترین مال خود را برای قربانی آورد، درحالیکه هابیل بهترین مال خود را برای خداوند قربانی کرد. [2] به همین خاطر خداوند قربانی هابیل را قبول و قربانی قابیل را رد کرد.[3]

 

در فقرۀ «إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ»، اگرچه کلمه «تقوى» مطلق است و مقید نیست که از چه چیزی پرهیز شود، لکن منظور معلوم است؛ زیرا سزاوارترین چیزى که باید از آن پرهیز کرد، گناه است؛ بنابراین معنی آیه چنین است که «خداوند طاعت را از کسانى مىپذیرد که از معصیت‌ها بپرهیزند». قبول شدن طاعت نیز یعنی اعطاء ثواب به اطاعت‌کننده.[4]

 

یکی از مهم‌ترین پیامهای آیۀ فوق این است که انسان باید بهترین اعمال خود را محضر الهی تقدیم کند تا مقبول پروردگار واقع شود و بهترین اعمال هم عبارت است از اعمالی که توأم با پرهیزکاری و خشیت از پروردگار باشد.



[1] مائده، آیه 27

[2] الکافی؛ ج‏8؛ ص 113

[3] التبیان، ج‏3، ص 492

[4] مجمع البیان، ج‏3، ص: 282


ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.