یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

پیامبران نیز مثل سایر انسان‌ها دارای نفس اماره هستند؛ همان نفسی که انسان را به زشتی‌ها فرامی‌خواند؛

ولی تفاوت انبیاء علیهم‌السلام با سایر انسان‌ها این است که:

در اثر شایستگی و لطافت‌های خاص روحی که از اول خلقت دارند، رحمت خاصۀ الهی شامل حال آن‌ها شده و در اثر آن نسبت به گناه و نفس خویش و همچنین پروردگار خویش معرفت عمیقی پیداکرده‌اند و همین معرفت آن‌ها را از ارتکاب معاصی بازداشته است؛[1]

همچنان که حضرت یوسف علی‌نبینا‌وآله‌وعلیه‌السلام آلوده نشدن به گناه را رحمت الهی و به حول و قوۀ خداوند دانست[2] و فرمود:

«وَ ما أُبَرِّئُ‏ نَفْسی‏ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّی»[3]

و من نفس خود را تبرئه نمى‏کنم؛ چراکه نفس قطعاً به بدى امر مى‏کند، مگر کسى را که خدا رحم کند (همچنان که رحمت خداوند شامل حال من شده و من آن گناه را مرتکب نشدم)

 

پیامبران عظمت پروردگار خویش را به‌خوبی درک کرده‌اند؛ به نفس انسانی خویش نیز به‌خوبی واقف هستند و می‌دانند که اگر لحظه‌ای آن را به حال خود واگذارند چه مصائبی را به بار می‌آورند؛ و همچنین ماهیت گناه و عواقب شوم آن را با علم یقینی درک می‌کنند.

همین معرفت‌ها باعث شده است که آن‌ها تسلیم خواهش‌های نفسانی خویش نگردند و هر گناه و معصیت معصوم باشند.



[1] مراجعه شود به «امامت در بینش اسلامی»، نوشتۀ استاد علی ربانی گلپایگانی؛ ص 218

[2] المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏11، ص: 197

[3] سوره یوسف، آیه 53


ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.