یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

تسخیر موجودات جهان‏ در اختیار انسان

يكشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۰۸:۰۹ ق.ظ

بر روی قایق نشستهای و باد در حال وزیدن است.

وزیدن باد در اختیار تو نیست؛ ولی حرکت قایق و مسیر آن در اختیار تو است.

قایقی که تو را بر روی آب نگه میدارد؛ ستارگان، قطب‌نما و نقشهای که در مقابل توست و مسیر و مقصد را برای تو نشان میدهد؛ نیروی دست و پارویی که می‌توانی با آن قایق را به سمت مقصد به حرکت درآوری؛ و بادبانی که میتوانی هنگام وزیدن باد مخالف، آن را جمع کنی و هنگام وزش باد موافق، آن را باز کنی و قایق را در مسیر موافق باد قرار دهی.

 

زندگی نیز چنین است!

ازآنجاکه دنیای مادی و طبیعی، نظام علی و معلولی و اسباب مسببات بوده و توأم با تزاحمات است، برخی عوامل در اختیار انسان نیست و لازمۀ زندگی دنیوی است؛ ولی این به معنی مجبور بودن انسان نیست؛ بلکه خداوند امکانات و قدرتهایی در اختیار انسان قرار داده تا انسان به اختیار خود مسیرش را انتخاب کند.


«سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ جَمیعاً مِنْهُ إِنَّ فیذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ» (سوره جاثیه، آیه 13)

خداوند آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است همه را از سوى خودش مسخّر شما ساخته؛ در این نشانههاى (مهمی) است براى کسانى که اندیشه مىکنند.


ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.