یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

تصویری از احوال مردم در روز قیامت

جمعه, ۲۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۲ ق.ظ

تصور کنید عده‌ای را که دچار مصیبت مشترکی شده‌اند؛ مثلاً در اثر زلزله خانه‌هایشان خراب شده، عزیزانشان را از دست داده‌اند و اوضاع هرکدام بدتر از دیگری است.

این عدۀ مصیبت‌زده وقتی در یکجا جمع می‌شوند، آن‌چنان در اثر مصیبت خوشان محزون و ازخودبی‌خود می‌شوند که توجهی به‌طرف مقابل ندارند. در اینجا دیگر کسی با دیگری احوال‌پرسی نمی‌کند. چیزی که بیشتر از همه آن‌ها را به خود مشغول کرده است، مصیبت خودشان است و مصیبت دیگری به‌اندازۀ مصیبت خودشان برایشان اهمیت ندارد.

این مثال، تصویر بسیار ضعیفی از احوال مردم در روز قیامت است؛ همان روزی که مردم آن‌چنان مشغول خودشان هستند که حتی دوستان صمیمی نیز باوجوداینکه یکدیگر را می‌بینند ولی از احوال یکدیگر سؤال نمی‌کنند.

خداوند در قرآن کریم این وضع را چنین بیان می‌فرماید:

«وَ لا یَسْئَلُ حَمِیمٌ حَمِیما یُبَصَّرُونَهُم ...»[1]

و هیچ دوست صمیمى از دوست صمیمى [حال‏] نپرسد؛ این در حالى است که آنان را به ایشان نشان مى‏دهند.[2]


پس ای نفس از خواب غفلت بیدار شو و برای خودت توشه بگیر؛ توشه برای روزی که کسی به درد کسی  نمی‌خورد (إلّا بإذن الله) و تنها چیزی که انسان را نجات می‌دهد کردار نیک خود اوست.



[1] سوره معارج، آیه 10 و 11

[2] ترجمه مرکز فرهنگ و معارف قرآن


ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.