یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

زیانکارترین مردم از نظر قرآن کریم

يكشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۸، ۰۷:۳۶ ق.ظ

هیچ‌چیز بدتر از این نیست که انسان مسیری طولانی را به امید اینکه به مقصد خواهد رسید بپیماید، ولی به‌یک‌باره ببیند که تمام این مسیر طولانی را اشتباه آمده است.

یا مثل کسی که به تصور اینکه آزمون کنکور را به بهترین شکل پاسخ داده است، خیال رفتن به بهترین دانشگاه را در ذهن میپروراند؛ ولی هنگام اعلام نتایج با کارنامهای بسیار بد مواجه میشود.

و یا مثل محّبی که به امید خوشحال کردن محبوب، کاری را در حق محبوب انجام میدهد؛ ولی سرانجام متوجه میشود که آنچه در حق محبوب کرده، نه‌تنها باعث خوشحالی او میشود بلکه موجبات خشم و نارضایتی او را فراهم کرده است.


حکایت کسی که منکر خدا، قیامت، پیامبران و آیات الهی شده و این باورهای راستین را به باد استهزاء گرفته نیز چنین است. همانان که به‌جای امید به چیزهای باقی، به دنیا فانی و زینتها و شهوت‌های زودگذر آن دل‌بسته و سرانجام خواهد دید که چیزی دستگیرش نشده است:

 

قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرینَ أَعْمالاً

الَّذینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً

أُولئِکَ الَّذینَ کَفَرُوا بِآیاتِ رَبِّهِمْ وَ لِقائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فَلا نُقیمُ لَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَزْناً

(الکهف: 103 الی 105)

بگو: آیا شما را از زیانکارترین [مردم‏] خبر دهیم؟

همانان که تلاششان در زندگى دنیا به هدر رفته است، درحالىکه مىپندارند که خوب عمل مىکنند.

اینان کسانى هستند که آیات پروردگارشان و لقاى او را انکار کردهاند، درنتیجه اعمالشان تباه شده است؛ ازاین‌روی روز قیامت براى آنان ارزشى نخواهیم نهاد.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.