یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

برترین نوع عبادت

پنجشنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۰۰ ب.ظ

با مراجعه به آیات قرآن کریم مییابیم که هدف از خلقت، «عبودیت» است.

«وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ»[1]

من جنّ و انس را نیافریدم جز براى اینکه عبادتم کنند.

 

حقیقت عبادت، «عبودیت» است.

عبودیت به معنی این است که انسان تمام شئون زندگی خود را در مسیر بندگی خداوند قرار دهد و بر طبق خواسته های او عمل نماید.

 عبودیت هم جز از طریق شناخت خداوند حاصل نمیشود؛ زیرا کسی میتواند بندگی واقعی خداوند را انجام دهد که عظمت او را درک کند تا تمای سعی خود را مصروف اتیان اوامر و ترک نواهی او بنماید.

از امام صادق علیه السلام روایت شده که امام حسین علیه السلام فرمودند:

«أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ ذِکْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِیَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاهُ»[2]

اى مردم، خداوند بندگانش را نیافریده مگر براى آن که او را بشناسند و هنگامى که او را شناختند عبادتش مىکنند و زمانى که او را عبادت کردند از پرستش غیر او بىنیاز مىگردند.

 

واضح است که خداوند بی نیاز است و احتیاجی به عبادت بندگان ندارد. آن کسی که از عبادت نفعی میبرد، خود بنده است تا در سایه شناخت خداوند و بندگی او، اولاً مدارج کمال را طی نماید و ثانیاً از بندگی اغیار بی نیاز شود.

 

از طرف دیگر بندگی خداوند بسته به اینکه با چه انگیزه ای صورت میگیرد، دارای مدارجی است.

امیرالمؤمنین علی علیه السلام در بیانی نورانی این مراتب را به زیبایی به تصویر کشیده اند. در آنجا که فرمودند:

«إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْکَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْکَ عِبَادَةُ الْعَبِیدِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُکْراً فَتِلْکَ عِبَادَةُ الْأَحْرَار»[3]

گروهی خدا را به امید بخشش پرستش کردند و این عبادت بازرگانان است؛ و گروهى او را از روى ترس عبادت کردند و این عبادت بردگان است؛ و گروهى وى را براى سپاس پرستش کردند و این عبادت آزادگان است‏.

نوع اوّل عبادت بازرگانان است؛ به این خاطر که هدف آنان از عبادت، اجر و پاداش آخرت است.

نوع دوم عبادت بردگان در دنیا است؛ زیرا خدمت بردگان به اربابان خود بیشتر به خاطر ترس از ایشان است.

و نوع سوم عبادت سپاسگزاران است؛ به این خاطر که اینان خدا را نه به خاطر اجر و پاداش عبادت مىکنند و نه به جهت ترس از او؛ بلکه آنان خدا را شایسته عبادت مىدانند.[4]

 

برترین عبادت، عبادت از نوع سوم است که خداوند را به خاطر شایستگی او بر معبود واقع شدن عبادت میکنند. چنانکه از خود آن حضرت روایت شده که به خداوند عرضه داشتند:

«إِلَهِی مَا عَبَدْتُکَ خَوْفاً مِنْ عِقَابِکَ وَ لَا طَمَعاً فِی ثَوَابِکَ وَ لَکِنْ وَجَدْتُکَ أَهْلًا لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُکَ»[5]

الهى تو را از ترس عذابت و به امید اجر و پاداشت عبادت نمىکنم، بلکه تو را شایسته عبادت یافتهام، پس عبادتت مىکنم.

اینان کسانی هستند که اگر بر فرض خداوند از برای عبادت اجر و پاداشی ندهد و یا به خاطر عبادت نکردن عقابی ننماید، باز او را عبادت خواهند کرد؛ زیرا او را شایستۀ عبادت میدانند و از باب شکر او را عبادت میکنند.

 

معرفی کتاب برای مطالعه بیشتر:

شرحنهجالبلاغة ابنمیثم، ج 5، صفحهى 361

تفسیر نمونه، ج‏22، ص: 384



[1] سورۀ ذاریات؛ آیۀ 56

[2] علل الشرائع، ج‏1، ص 9

[3] نهج البلاغة؛ نسخۀ صبحی صالح؛ حکمت 237؛ ص 510

[4] شرحنهجالبلاغة ابنمیثم، ج 5، صفحهى 361

[5] بحار الأنوار (ط - بیروت)؛ ج‏41؛ ص 14

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.