یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

کم نیستند کسانی که خود را عاشق و مُحِبّ اهل بیت علیهم‌السلام می‌دانند؛ ولی به جرأت می‌توان گفت عاشق اهل بیت بودن مقامی بس بزرگ است که هر کسی نمی‌تواند ادعای آن را داشته باشد.

عشق به اهل بیت مقامی است که انسان‌های مؤمنی همچون مسلم بن عقیل به آن مقام رسیدند؛ تا جایی که آن حضرت در کلام رسول خدا صلّی الله علیه و آله با عنوان «کشته شده در راه محبت حسین» معرفی شد.

در روایت است که على علیه‌السلام به رسول خدا صلّی الله علیه و آله عرض کرد: «شما عقیل (عموزادۀ رسول خدا و برادر امام علی علیهماالسلام) را خیلى دوست دارید»!

رسول خدا (ص) پاسخ داد:

«إِی وَ اللَّهِ إِنِّی لَأُحِبُّهُ حُبَّیْنِ حُبّاً لَهُ وَ حُبّاً لِحُبِّ أَبِی طَالِبٍ لَهُ وَ إِنَّ وَلَدَهُ لَمَقْتُولٌ فِی مَحَبَّةِ وَلَدِکَ فَتَدْمَعُ عَلَیْهِ عُیُونُ الْمُؤْمِنِینَ وَ تُصَلِّی عَلَیْهِ الْمَلَائِکَةُ الْمُقَرَّبُونَ»

بله؛ سوگند به خداوند به‌راستی‌که من نسبت به او دو جور محبت دارم: یکى به خاطر خودش دوست دارم (زیرا دوست‌داشتنی است) و یکى براى آنکه ابوطالب او را دوستش مى‏داشت و فرزندش درراه محبت فرزندت کشته خواهد شد و دیده مؤمنان بر او اشک ریزد و فرشتگان مقرب بر او صلوات فرستند.

سپس رسول خدا صلّی الله علیه و آله گریست تا اشک‌هایش بر سینه ‏اش روان شد. سپس فرمود:

«إِلَى اللَّهِ أَشْکُو مَا تَلْقَى عِتْرَتِی مِنْ بَعْدِی»

به خدا شکایت می‌برم از آنچه (مصیبت‌هایی که) خاندانم پس از من دچارش خواهد شد.[1]

 

در این روایت، رسول خدا صلّی الله علیه و آله، فرزند عقیل (یعنی مسلم بن عقیل) را به‌عنوان کسی که درراه محبت فرزند علی علیه‌السلام (یعنی امام حسین علیه‌السلام) کشته خواهد شد معرفی کرد. همچنان که این وعدۀ رسول خدا (ص) واقع شد و حضرت مسلم بن عقیل به‌عنوان اولین شهید نهضت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام درراه محبت امام و برای انجام رسالتی که از جانب آن حضرت بر عهده‌اش قرار داده شده بود به شهادت رسید.

از اینجا معلوم می‌شود شهدای کربلا که درراه محبت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و یاری دین خدا به شهادت رسیدند دارای چه مقام و منزلتی بودند! زیرا تمامی شهدای کربلا در یک خصوصیت مشترک بودند و آن عبارت بود از شهادت درراه محبت امام حسین علیه‌السلام؛ همان خصوصیتی در مسلم بن عقیل بود و باعث شد پیامبر به یاد مصیبت شهادتش محزون شده و گریه نماید.

 



[1] الأمالی؛ مرحوم شیخ صدوق؛ ص 128 و 129

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.