مسئلۀ رجعت و یکی از دلایل امکان آن
درسی از صفحه هشتم قرآن کریم
رجعت به معناى بازگشت است. در اصطلاح، به بازگشت زندگى به مجموعهاى از مردگان پس از نهضت جهانى حضرت مهدى علیهالسلام گفته مىشود. این بازگشت، پیش از فرارسیدن روز قیامت است.[1]
شیخ مفید گفته است: خداوند، گروهى از امت محمد صلى الله علیه و آله را پس از مرگشان، قبل از روز قیامت برمیانگیزد. این عقیده به آلمحمد صلى الله علیه و آله اختصاص دارد و قرآن هم گواه آن است.[2]
سید مرتضى هم درباره رجعت نزد شیعه مىگوید: عقیده شیعه امامیه این است که خداوند، هنگام ظهور امام زمان، گروهى از پیروان او را که پیشتر درگذشتهاند برمیگرداند تا به ثواب یارى او و دیدار دولتش برسند. بعضى از دشمنانش هم برمیگردند تا از آنان انتقام گرفته شود. آنگاه پیروان آن حضرت از دیدن ظهور و غلبه حق و برترى حقپرستان لذت مىبرند.[3]
علامه مجلسی گوید: رجعت مخصوص کسانى است که مؤمن خالص یا منافقِ محض از امت اسلام باشند، نه از امتهاى پیشین.[4]
پس عقیده به رجعت، از امور مسلم و قطعى است وروایات فراوانى که از ائمه معصومین آمده، جایى براى تردید در آن باقى نمى گذارد.[5]
یکی از دلایل امکان رجعت، این است که در امتهای پیشین هم زنده شدن مردگان در همین دنیا صورت گرفته است.
از شواهد زنده شدن مردگان در امتهای پیشین، زنده شدن مردگان بنیاسرائیل بود که در اثر عدم ایمان به خداوند هلاک شده بودند.
قرآن کریم ماجرای هلاکت و زنده شدن آنان را چنین حکایت میکند که:
«وَ إِذْ قُلْتُمْ یا مُوسى لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّى نَرَى اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْکُمُ الصَّاعِقَةُ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ ثُمَّ بَعَثْناکُمْ مِنْ بَعْدِ مَوْتِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ»[6]
و (یاد کنید) هنگامى را که گفتید: «اى موسى، به تو ایمان نخواهیم آورد تا اینکه خدا را آشکارا ببینیم»؛ پس درحالیکه شما مىنگریستید، صاعقه شما را (فرو) گرفت. سپس شما را پس از مرگتان برانگیختیم تا شاید شما سپاسگزارى کنید.
منظور از مردن و زنده شدن بنیاسرائیل، آن نیست که آنان بیهوش شدند سپس به هوش آمدند، یا اینکه جاهل شدند سپس عالم شدند، یا اینکه زندگى آنان به ادامهى نسل ایشان بود؛ بلکه ظاهر آیه آن است که آنان واقعاً مردند و دوباره زنده شدند. این حادثه، مثال و نمونهاى براى امکان رجعت و معاد است.[7]
پس همانطور که خداوند آنها را زنده کرد، قادر است در آینده نیز انسانهایی از امت پیامبر آخرالزمان را در همین دنیا زنده نماید.