یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

پاسخ به یک شبهۀ مهم قرآنی

سه شنبه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۰، ۰۹:۰۰ ب.ظ

درسی از صفحه دهم قرآن کریم 

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:

«إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ الَّذِینَ هادُوا وَ النَّصارىوَ الصَّابِئِینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُون»[1]

کسانى که (به پیامبر اسلام) ایمان آوردهاند و یهود و نصارى و صابئان (پیروان یحیى یا نوح یا ابراهیم علیهم السلام) آن‌ها که ایمان به خدا و روز رستاخیز آوردهاند و عمل صالح انجام دادهاند، پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است و هیچ‌گونه ترس و غمى براى آن‌ها نیست (و هرکدام از پیروان ادیان که در عصر و زمان خود بر طبق وظائف و فرمان الهى عمل کردهاند مأجورند و رستگار).[2]

 

یک سؤال مهم:

بعضى از بهانهجویان، آیه فوق را دستاویزى براى افکار نادرستى از قبیل صلح کل و اینکه پیروان هر مذهبى باید به مذهب خود عمل کنند قرار دادهاند. آن‌ها مىگویند بنا بر این آیه لازم نیست یهود و نصارى و پیروان ادیان دیگر اسلام را پذیرا شوند؛ همین‌قدر که به خدا و آخرت ایمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند کافى است.

پاسخ:

1. به‌خوبی مىدانیم که آیات قرآن یکدیگر را تفسیر مىکنند.

قرآن در آیه 85 سوره آل‌عمران مىگوید: «وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دِیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ» (هر کس دینى غیر از اسلام براى خود انتخاب کند پذیرفته نخواهد شد).

2. آیات قرآن پر است از دعوت یهود و نصارى و پیروان سایر ادیان به‌سوی این آئین جدید (اسلام). اگر تفسیر فوق صحیح باشد با بخش عظیمى از آیات قرآن تضاد صریح دارد. بنابراین باید به دنبال معنى واقعى آیه رفت.[3]

 

در اینجا دو تفسیر از همه روشن‌تر و مناسب‌تر به نظر مىرسد.

تفسیر اول: اگر یهود و نصارى و مانند آن‌ها به محتواى کتب خود عمل کنند، مسلماً به پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله ایمان مىآورند؛ چراکه بشارت ظهور او با ذکر صفات و علائم مختلف در این کتب آسمانى آمده است.

تفسیر دوم: این آیه ناظر به سؤالى است که براى بسیارى از مسلمانان در آغاز اسلام مطرح بوده. آن‌ها در فکر بودند که اگر راه حق و نجات تنها اسلام است، پس تکلیف نیاکان و پدران ما چه مىشود؟ آیا آن‌ها به خاطر عدم درک زمان پیامبر اسلام و ایمان نیاوردن به او مجازات خواهند شد؟

در اینجا آیه فوق نازل گردید و اعلام داشت هرکسی که در عصر خود به پیامبر بر حق و کتاب آسمانى زمان خویش ایمان آورده و عمل صالح کرده است اهل نجات است و جاى هیچ‌گونه نگرانى نیست.

بنابراین یهودیان مؤمن و صالح العمل قبل از ظهور مسیح، اهل نجاتند، همان‌گونه مسیحیان مؤمن قبل از ظهور پیامبر اسلام.[4]



[1] سوره البقرة، آیه 62

[2] مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج‏1، ص 282

[3] مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج‏1، ص 283

[4] مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج‏1، ص 284


ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.