یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

ملاک قرآنی انتخاب همسر

شنبه, ۴ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۹:۰۰ ب.ظ

درسی از صفحه سی‌ و پنجم قرآن کریم 

در روزگارى که برده دارى معمول بود، مردم کنیزان را خوار مى‏ شمردند؛ طوری که از ازدواج با آنان عارشان مى آمد و اگر کسى این کار را مى کرد سرزنشش مى کردند.

 

خداوند در قرآن کریم در مقابل این سنت غلط ایستاده و میفرماید:

«وَ لا تَنْکِحُوا الْمُشْرِکاتِ حَتَّى یُؤْمِنَّ وَ لَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکَةٍ وَ لَوْ أَعْجَبَتْکُمْ وَ لا تُنْکِحُوا الْمُشْرِکینَ حَتَّى یُؤْمِنُوا وَ لَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکٍ وَ لَوْ أَعْجَبَکُمْ» (البقرة، 221)

با زنان مشرک ازدواج مکنید تا ایمان آورند و یک کنیز باایمان بهتر است از زن مشرک است هرچند آن زن مورد شگفت و خوشایندتان باشد و با مردان مشرک ازدواج مکنید تا ایمان آورند که یک برده مؤمن از مرد مشرک بهتر است هرچند که مورد شگفت و خوشایند شما باشد.

 

از این آیه چنین استنباط میشود که ملاک شایستگى در طرف ازدواج، ایمان است نه مزایاى اعتبارى دیگر.

در آیه، کنیز، مقید به قید مؤمنه شده است، ولى مشرکه، مقیّد به قیدی مانند کنیز بودن نشده است و این یعنیزن باایمان هرچند که کنیز باشد بهتر است از زن مشرک است؛ و لو آن زن مشرک، آزاد و داراى حسب و نسب و مال و سایر مزایا دیگر که عادتاً خوشایند انسان است باشد.

همچنین در این آیه، مرد عبد، مقید به قید مؤمنه شده است، ولى مرد مشرک، مقیّد به قیدی مانند عبد بودن نشده است و این یعنیمرد باایمان هرچند که عبد باشد بهتر است از مرد مشرک است؛ و لو آن مرد مشرک، آزاد و داراى حسب و نسب و مال و سایر مزایا دیگر که عادتاً خوشایند انسان است باشد.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.