یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

درسی از صفحه پنجاه و هشتم قرآن کریم 

خداوند در قرآن کریم حضرت عیسی علیهالسلام را با عنوان «کلمه» یاد میکنددر آنجا که میفرماید:

«إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَةُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکِ بِکَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِیحُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَم» (سوره آل عمران، آیه 45):

هنگامى را که فرشتگان گفتنداى مریمخداوند تو را به کلمهاى (وجود باعظمتیاز سوى خودش بشارت مىدهد که نامش مسیح عیسى پسر مریم است.مرحوم علامه طباطبایی درباره دلیل اینکه در این آیه حضرت عیسی علیهالسلام با عنوان «کلمه» یاد شده است می‌فرماید:

عیسى علیه‌السلام «کلمه»ی ایجاد است؛ یعنى مصداق کلمه «کُنْ» در آیه «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ» است و اگر خصوص عیسى علیه‌السلام را کلمه خوانده، بااینکه هر انسانى و بلکه هر موجودى مصداقى از کلمه «کُنْ» تکوینى است براى این بود که ولادت سایر افراد بر طبق مجراى اسباب عادى بوده و نطفه مرد با عمل نکاح به نطفه زن مىرسد و عوامل مقارن با این عمل دست‌به‌کار مىشوند تا فرزند متولد شود و چون انعقاد نطفه عیسى از این مجرا نبوده و پارهاى از اسباب عادیه و تدریجیه را نداشته، قهرا هستی‌اش مستند به‌صرف کلمه تکوین بوده، بدون اینکه اسباب عادیه در آن دخالت داشته باشد. پس عیسى خود کلمه است.

منبع: ترجمه تفسیر المیزان، ج‏3، 302

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.