دلیل اینکه حضرت عیسی در قرآن با عنوان «کلمه» یاد شده
درسی از صفحه پنجاه و هشتم قرآن کریم
خداوند در قرآن کریم حضرت عیسی علیهالسلام را با عنوان «کلمه» یاد میکند. در آنجا که میفرماید:
«إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَةُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکِ بِکَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِیحُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَم» (سوره آل عمران، آیه 45):
هنگامى را که فرشتگان گفتند: اى مریم! خداوند تو را به کلمهاى (وجود باعظمتی) از سوى خودش بشارت مىدهد که نامش مسیح عیسى پسر مریم است.مرحوم علامه طباطبایی درباره دلیل اینکه در این آیه حضرت عیسی علیهالسلام با عنوان «کلمه» یاد شده است میفرماید:
عیسى علیهالسلام «کلمه»ی ایجاد است؛ یعنى مصداق کلمه «کُنْ» در آیه «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ» است و اگر خصوص عیسى علیهالسلام را کلمه خوانده، بااینکه هر انسانى و بلکه هر موجودى مصداقى از کلمه «کُنْ» تکوینى است براى این بود که ولادت سایر افراد بر طبق مجراى اسباب عادى بوده و نطفه مرد با عمل نکاح به نطفه زن مىرسد و عوامل مقارن با این عمل دستبهکار مىشوند تا فرزند متولد شود و چون انعقاد نطفه عیسى از این مجرا نبوده و پارهاى از اسباب عادیه و تدریجیه را نداشته، قهرا هستیاش مستند بهصرف کلمه تکوین بوده، بدون اینکه اسباب عادیه در آن دخالت داشته باشد. پس عیسى خود کلمه است.
منبع: ترجمه تفسیر المیزان، ج3، 302