یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

آفرینش برخی مخلوقات از راه اسباب و عوامل غیرعادى

شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۹:۰۰ ب.ظ

درسی از صفحه پنجاه و ششم قرآن کریم 

هنگامی‌که حضرت مریم سلاماللهعلیها بشارت تولد عیسى حضرت عیسی را شنید «گفت: پروردگارا چگونه فرزندى براى من خواهد بود، درحالی‌که هیچ انسانى با من تماس نگرفته» و هرگز همسرى نداشته ام. (قالَتْ رَبِّ أَنَّى یَکُونُ لِی وَلَدٌ وَ لَمْ یَمْسَسْنِی بَشَرٌ).[1]

ولى خداوند به این شگفتى حضرت مریم پایان داد و «فرمود: این‌گونه خدا هر چه را بخواهد مى آفریند و هنگامی‌که چیزى را مقرر کند (و فرمان وجود آن را صادر نماید) تنها به آن مى‏ گوید: موجود باش، آن نیز فوراً موجود مىشود» (قالَ کَذلِکِ اللَّهُ یَخْلُقُ ما یَشاءُ إِذا قَضىأَمْراً فَإِنَّما یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ).[2]


خداوند با این عبارت خواست بگوید که اى مریم این تعجب تو جا ندارد؛ زیرا وقتى تعجب صحیح است که خدا قادر بر پدید آوردن چنین فرزندى نباشد و یا اگر هم باشد برایش دشوار باشد. درحالی‌که قدرت خداى تعالى نامحدود باشد و هر کارى بخواهد بکند، دیگر چه جاى تعجب است. مسئله دشوارى هم وقتى تصور مىشود که کار نیازمند به اسباب و وسایل باشد، هر چه اسباب و وسایل بیشترى بخواهد آن کار دشوارتر است و هرقدر آن اسباب نایابتر و از دسترس دورتر باشد، باز کار دشوارتر خواهد بود. درحالی‌که خداى عزّوجلّ هیچ‌چیزی را با ابزار و وسایل خلق نمىکند، بلکه هر وقت اراده امرى را کند، تنها کافى است فرمان دهد که «باش» و آن چیز موجود شود.[3]

نظام طبیعت، مخلوق خدا و محکوم فرمان اوست و هرگاه بخواهد مى تواند این نظام را دگرگون سازد و به‌وسیله‌ی اسباب و عوامل غیرعادى موجوداتى بیافریند. به‌عبارت‌دیگر، به وجود آمدن فرزند سببى دارد که گاهى طبیعى و از طریق ازدواج است و گاهى غیرطبیعی و به‌وسیله‌ی اسباب ماوراى طبیعى. در مورد مریم علیهاالسلام در آیات دیگر قرآن اشاره شده که روح القدس در وجود او دمید و عیسى علیه‌السلام پدید آمد.[4]



[1] برگزیده تفسیر نمونه، ج‏1، ص 284

[2] برگزیده تفسیر نمونه، ج‏1، ص 284

[3] ترجمه تفسیر المیزان، ج‏3، ص 308

[4] تفسیر قرآن مهر، ج‏3، ص 108

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.