یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

آیه‌ای امیدوارکننده‌ در قرآن کریم

پنجشنبه, ۲۷ خرداد ۱۴۰۰، ۰۹:۰۰ ب.ظ

درسی از صفحه هشتاد و ششم قرآن کریم

خداوند در قرآن کریم پیام بسیار امیدبخشی می‌دهد و می‌فرماید:

«إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاءُ» (نساء، آیه 48)

(چون خدا شرک ورزیدن به خود را نمى ‏بخشد و گناهان کوچک‌تر از آن را از هر کس بخواهد مى ‏آمرزد).

 

چند نکته درباره این آیه:

1. آیه‏ ى فوق آمرزش همه‏ ى گناهان (غیر از شرک) را وعده داده و بدین ترتیب نور امید را در دل تمام گناهکاران تابانده است و این، وسیله‏ ى بازدارنده‏ اى از گناه است؛ چون بسیارى از افراد در اثر ارتکاب گناهان بزرگ مأیوس مى‏ شوند و در باقى ‏مانده ‏ى عمر خویش به خطاکارى ادامه مى‏ دهند و این یک روش تربیتى قرآن است.[1]

از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نیز روایت شده که فرمودند: «ما فى القرآن آیة ارجى عندى من هذه الایة» (به نظر من در قرآن آیه ‏اى امیدوارکننده‌تر از این آیه نیست‏).[2]

2. مراد از «شرک» در آیه، معنایى است که شامل «کفر» نیز مى ‏شود، زیرا مى ‏دانیم که خداى تعالى به‌هیچ‌وجه کفر را نمى ‏آمرزد، پس آیه شامل او نیز مى ‏شود.[3]

3. نکته ‏ى مهم آن است که آیه ‏ى فوق ارتباطى با مسئله‏ ى توبه ندارد؛ زیرا توبه و بازگشت از گناه، همه ‏ى گناهان و ازجمله شرک را شامل مى‏ شود.[4] پس مقصود آیه، عفو الهى نسبت به گناهکارانى است که توفیق توبه پیدا نکرده و از دنیا رفته‏ اند.[5]

4. هرچند در این آیه سخن از آمرزش تمام گناهان (غیر از شرک) می‌آورد، ولی حکمت خداوند اقتضا مى‏ کند که تمامى گنه‌کاران گناهشان آمرزیده نشود؛ زیرا اگر قرار باشد خداوند همه گناهان و همه گنه‌کاران را بیامرزد، امرونهی‌های الهى و تشریع دین و تربیت الهیه به‌کلی لغو و باطل مى‏شود. عبارت «لِمَنْ یَشاءُ» (از هر کس که بخواهد) نیز اشاره به همین مطلب می‌کند.[6]

5. آیه‏ ى فوق سبب تشویق گناهکاران نخواهد شد؛ چون وعده‏ى آمرزش الهى، بدون قید و شرط نیست و افرادى را شامل مى ‏شود که نوعى شایستگى از خود نشان دهند؛ به‌عبارت‌دیگر، خواست خدا در مورد آمرزش همه‏ ى گناهان تابع حکمت است.[7]



[1] تفسیر قرآن مهر، ج‏4، ص 150

[2] مجمع‌البیان فی تفسیر القرآن، ج‏3، ص 90

[3] المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏4، ص 371

[4] المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏4، ص 371

[5] تفسیر قرآن مهر، ج‏4، ص 150

[6] المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏4، ص 371

[7] تفسیر قرآن مهر، ج‏4، ص 150

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.