یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

درسی از صفحه صد و سوم قرآن کریم 

خداوند در قرآن کریم عقیده‌ی مسیحیان مبنی به صلیب کشیده شدن و کشته شدن حضرت عیسی علیه‌السلام را چنین ردّ می‌کند که:

«وَ قَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِیحَ عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لکِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَ إِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِیهِ لَفِی شَکٍّ مِنْهُ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّباعَ الظَّنِّ وَ ما قَتَلُوهُ یَقِیناً بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَیْهِ وَ کانَ اللَّهُ عَزِیزاً حَکِیماً» (سوره نساء، آیه 157 و 158)

(عذاب و لعنت ما آنان را فرا گرفت، به خاطر) سخنى که (مغرورانه) مى ‏گفتند: «ما عیسى بن مریم، فرستاده‏ ى خدا را کشتیم»! در حالى که آنان‏ عیسى را نه کشتند و نه به دار آویختند، بلکه کار بر آنان مشتبه شد (و کسى شبیه به او را کشتند) و کسانى که درباره‏ ى عیسى اختلاف کردند خود در شک بودند و جز پیروى از گمان، هیچ یک به گفته‏ ى خود علم نداشتند و به یقین او را نکشته‏ اند؛ بلکه خداوند او را به سوى خود بالا برد و خداوند عزیز و حکیم است.

 

و اگر مى‏ بینیم قرآن مخصوصاً روى مسئله مصلوب نشدن مسیح ع تکیه کرده است، بااینکه ظاهراً موضوع ساده‏ اى به نظر مى رسد به خاطر همین است که عقیده خرافى فداء و بازخرید گناهان امت را به‌شدت بکوبد مسیحیان را از این عقیده خرافى بازدارد تا نجات را درگرو اعمال خویش ببینند، نه در پناه بردن به صلیب.


مسیحیان‏ کنونى مسیح ع را پیامبرى که براى هدایت و تربیت و ارشاد خلق آمده باشد نمى ‏دانند، بلکه او را فرزند خدا و یکى از خدایان سه‏ گانه می ‏دانند که هدف اصلى آمدن او به این جهان فدا شدن و بازخرید گناهان بشر بوده است، مى‏ گویند: او آمده تا قربانى گناهان ما شود، او بدار آویخته و کشته شد تا گناهان بشر را بشوید و جهانیان را از مجازات نجات دهد، بنابراین راه نجات را منحصراً در پیوند با مسیح و اعتقاد به این موضوع مى‏ دانند! به همین دلیل گاهى مسیحیت را مذهب نجات یا فداء مى ‏نامند و مسیح را ناجى و فادى لقب مى ‏دهند و اینکه مى ‏بینیم مسیحیان روى مسئله صلیب فوق‌العاده تکیه مى‏ کنند و شعارشان صلیب است از همین نقطه‌نظر هست.


ولى هیچ‌یک از مسلمانان در بطلان این عقیده تردید ندارند، زیرا:

اولاً: مسیح ع پیامبرى همچون سایر پیامبران خدا بود، نه خدا بود و نه فرزند خدا، خداوند یکتا و یگانه است و شبیه و نظیر و مثل و مانند و همسر و فرزند ندارد.

ثانیاً «فداء» و قربانى گناهان دیگران شدن مطلبى کاملاً غیر منطقى است هر کس درگرو اعمال خویش است و راه نجات نیز تنها ایمان و عمل صالح خود انسان است.

ثالثاً: عقیده «فدا» گناهکارپرور و تشویق‌کننده به فساد و تباهى و آلودگى است.

رابعاً: قرائنى در دست است که مسئله مصلوب شدن عیسى ع را تضعیف مى‏کند ... (ادامه بحث در منبع معرفی شده)

 

منبع: تفسیر نمونه، ج 199 الی 203

 


ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.