یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

درسی از صفحه صد و بیستم قرآن کریم 

یکی از عقاید مسیحیان کنونی، عقیدهی تثلیث است.

عقیده‏ ى تثلیث و سه‏ گانه‏ انگارى خدا، در عصر مسیح علیه‌السلام و دوران اولیه ى مسیحیت وجود نداشت و حتى در انجیل‏ هاى کنونى سخنى از تثلیث دیده نمى شود، بلکه دهها سال بعد از تولد مسیح پیدا شد.[1]

اعتقاد به تثلیث، آن است که بسیارى از مسیحیان به «خدایان سه گانه» یعنى «خداى پدر، خداى پسر (مسیح) و روح‌القدس» معتقدند و در همان حال به خداى یگانه نیز معتقدند؛ یعنى به عقیده‏ ى آنان، سه واحد حقیقى، یک واحد حقیقى را تشکیل مى دهند؛ و هرکدام را یک اقنوم (یعنى اصل و ذات خاص) مى‏ دانند.[2]


خداوند در قرآن کریم در با دلایل روشن در چند جمله کوتاه اعتقاد مسیحیان به الوهیت مسیح را ابطال مى‏ کند:


1. چه تفاوتى در میان مسیح و سایر پیامبران بود که عقیده به الوهیت او پیدا کردهاید، مسیح پسر مریم نیز فرستاده خدا بود و پیش از آن رسولان و فرستادگان دیگرى از طرف خدا آمدند (مَا الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ). اگر رسالت از ناحیه خدا دلیل بر الوهیت و شرک است پس چرا درباره سایر پیامبران این مطلب را قائل نمى شوید؟!


2. «مادر او، زن بسیار راست‌گویی بود» (وَ أُمُّهُ صِدِّیقَةٌ). اشاره به این‌که کسى که داراى مادر است و در رحم زنى پرورش پیدا مى کند چگونه مى تواند خدا باشد؟ و این‌که اگر مادر او محترم است به خاطر این است که او هم در مسیر رسالت مسیح با او هماهنگ بود و از رسالتش پشتیبانى مى کرد و به‌این‌ترتیب بنده خاص خدا بود و نباید او را همچون یک معبود همان‌طور که در میان مسیحیان رایج است که در برابر مجسمه او تا سر حد پرستش خضوع مى کنند، عبادت کرد.


3. «او و مادرش هر دو غذا مى خوردند» (کانا یَأْکُلانِ الطَّعامَ).


4. مسیح خود سرتاپا نیازهاى بشرى داشت و مالک سود و زیان خویش هم نبود تا چه رسد به این‌که مالک سود و زیان شما باشد «بگو: آیا چیزى را پرستش مى کنید که نه مالک زیان شماست و نه مالک سود شما» (قُلْ أَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا یَمْلِکُ لَکُمْ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً).[3]



[1] تفسیر قرآن مهر، ج‏5، ص 186

[2] تفسیر قرآن مهر، ج‏5، ص 186

[3] تفسیر نمونه، ج‏5، ص 38 و 39


ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.