یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

درسی از صفحه صد و بیست و ششم قرآن کریم 

قرآن کریم در آیه ى صد و دهم سوره‏ ى مائده نعمت‏ هاى الهى را بر عیسى علیه‌السلام و مادرش یادآورى مى کند و میفرماید:

«إِذْ قالَ اللَّهُ یا عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ اذْکُرْ نِعْمَتِی عَلَیْکَ وَ عَلىوالِدَتِکَ»

(یاد کن) هنگامى را که خدا گفت: اى عیسى پسر مریم؛ نعمت مرا بر خودت و بر مادرت به یاد آور.


سپس این نعمتها، تأییدات و معجزات را به‌تفصیل بیان کرده و میفرماید:

«إِذْ أَیَّدْتُکَ بِروح‌القدس»

آنگاه‌که تو را با «روح پاک» تأیید (و تقویت) کردم.

(درباره اینکه مراد از «روح‌القدس» چیست، یک احتمال این است که مراد از آن فرشته وحى جبرئیل مىباشد و احتمال دیگر اینکه منظور همان نیروى غیبى است که عیسى را براى انجام معجزات و تحقق بخشیدن به رسالت مهمش تقویت مىکرد، این معنى در غیر انبیاء نیز به درجه ضعیف‌تر وجود دارد)

«تُکَلِّمُ النَّاسَ فِی الْمَهْدِ وَ کَهْلًا»

(دیگر از مواهب الهى بر تو این است که) به تأیید روح‌القدس با مردم در گهواره و به هنگام بزرگى و پختگى سخن مىگفت.

«وَ إِذْ عَلَّمْتُکَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِیلَ»

(دیگر اینکه) کتاب و حکمت و تورات و انجیل را به تو تعلیم دادم.

«وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْرِ بِإِذْنِی فَتَنْفُخُ فِیها فَتَکُونُ طَیْراً بِإِذْنِی»

(دیگر از مواهب اینکه) از گل به‌فرمان من چیزى شبیه پرنده مىساختى سپس در آن مىدمیدى و به اذن من پرنده زندهاى مىشد.

«وَ تُبْرِئُ الْأَکْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ بِإِذْنِی»

(دیگر اینکه) کور مادرزاد و کسى که مبتلا به بیمارى پیسى بود به اذن من شفا مى‏ دادى.

«وَ إِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتىبِإِذْنِی»

(و نیز) مردگان را به اذن من زنده مى کردى

«وَ إِذْ کَفَفْتُ بَنِی إِسْرائِیلَ عَنْکَ إِذْ جِئْتَهُمْ بِالْبَیِّناتِ فَقالَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْهُمْ إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ مُبِینٌ»

(بالآخره یکى دیگر از مواهب من بر تو این بود که) بنی‌اسرائیل را از آسیب رساندن به تو بازداشتم در آن هنگام که کافران آن‌ها در برابر دلایل روشن تو به پا خاستند و آن‌ها را سحر آشکارى معرفى کردند (من در برابر این‌همه هیاهو و دشمنان سرسخت و لجوج تو را حفظ کردم تا دعوت خود را پیش ببرى).

 

منبع: تفسیر نمونه، ج‏5، ص 123 و 124


ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.