نعمتها و تأییدهای خداوند به حضرت عیسی علیهالسلام و معجزات او
درسی از صفحه صد و بیست و ششم قرآن کریم
قرآن کریم در آیه ى صد و دهم سوره ى مائده نعمت هاى الهى را بر عیسى علیهالسلام و مادرش یادآورى مى کند و میفرماید:
«إِذْ قالَ اللَّهُ یا عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ اذْکُرْ نِعْمَتِی عَلَیْکَ وَ عَلى والِدَتِکَ»
(یاد کن) هنگامى را که خدا گفت: اى عیسى پسر مریم؛ نعمت مرا بر خودت و بر مادرت به یاد آور.
سپس این نعمتها، تأییدات و معجزات را بهتفصیل بیان کرده و میفرماید:
«إِذْ أَیَّدْتُکَ بِروحالقدس»
آنگاهکه تو را با «روح پاک» تأیید (و تقویت) کردم.
(درباره اینکه مراد از «روحالقدس» چیست، یک احتمال این است که مراد از آن فرشته وحى جبرئیل مىباشد و احتمال دیگر اینکه منظور همان نیروى غیبى است که عیسى را براى انجام معجزات و تحقق بخشیدن به رسالت مهمش تقویت مىکرد، این معنى در غیر انبیاء نیز به درجه ضعیفتر وجود دارد)
«تُکَلِّمُ النَّاسَ فِی الْمَهْدِ وَ کَهْلًا»
(دیگر از مواهب الهى بر تو این است که) به تأیید روحالقدس با مردم در گهواره و به هنگام بزرگى و پختگى سخن مىگفت.
«وَ إِذْ عَلَّمْتُکَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِیلَ»
(دیگر اینکه) کتاب و حکمت و تورات و انجیل را به تو تعلیم دادم.
«وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْرِ بِإِذْنِی فَتَنْفُخُ فِیها فَتَکُونُ طَیْراً بِإِذْنِی»
(دیگر از مواهب اینکه) از گل بهفرمان من چیزى شبیه پرنده مىساختى سپس در آن مىدمیدى و به اذن من پرنده زندهاى مىشد.
«وَ تُبْرِئُ الْأَکْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ بِإِذْنِی»
(دیگر اینکه) کور مادرزاد و کسى که مبتلا به بیمارى پیسى بود به اذن من شفا مى دادى.
«وَ إِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتى بِإِذْنِی»
(و نیز) مردگان را به اذن من زنده مى کردى
«وَ إِذْ کَفَفْتُ بَنِی إِسْرائِیلَ عَنْکَ إِذْ جِئْتَهُمْ بِالْبَیِّناتِ فَقالَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْهُمْ إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ مُبِینٌ»
(بالآخره یکى دیگر از مواهب من بر تو این بود که) بنیاسرائیل را از آسیب رساندن به تو بازداشتم در آن هنگام که کافران آنها در برابر دلایل روشن تو به پا خاستند و آنها را سحر آشکارى معرفى کردند (من در برابر اینهمه هیاهو و دشمنان سرسخت و لجوج تو را حفظ کردم تا دعوت خود را پیش ببرى).
منبع: تفسیر نمونه، ج5، ص 123 و 124