یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

مقایسۀ رندگی دنیا و زندگی آخرت از زبان قرآن کریم

دوشنبه, ۱۱ مرداد ۱۴۰۰، ۰۷:۳۱ ب.ظ

درسی از صفحه صد و سی و یک قرآن کریم 

خداوند در قرآن کریم زندگی دنیا و آخرت را اینچنین مقایسه میکند:


«وَ مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلَّا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ لَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَیْرٌ» (سوره انعام، آیه 32)

زندگى دنیا جز بازى و سرگرمى نیست و قطعاً سراى بازپسین براى کسانى که پرهیزگارى مى کنند بهتر است‏.

 

تشبیه زندگى دنیا به بازى و سرگرمى از این نظر است که بازی ها و سرگرمی ها معمولا کارهاى توخالى و بى اساس هستند که از متن زندگى حقیقى دورند، نه آنها که در بازى پیروز مى شوند و نه آنها که شکست مى خورند شکست یافته اند زیرا پس از پایان بازى همه چیز بجاى خود بازمى گردد! بسیار دیده مى شود که کودکان دور هم مى نشینند و بازى را شروع مى کنند یکى را امیر و دیگرى را وزیر و یکى را دزد و دیگرى را قافله اما ساعتى نمى گذرد که نه خبرى از امیر است و نه وزیر و نه دزد و نه قافله و یا در نمایشنامه هایى که بمنظور سرگرمى انجام مى شود صحنه‏ هایى از جنگ یا عشق یا عداوت مجسم مى‏ گردند اما پس از ساعتى خبرى از هیچکدام نیست.

دنیا به نمایشنامه اى مى ماند که بازیگران آن، مردم این جهانند و گاه این بازى کودکانه حتى عاقلان و فهمیده ما را به خود مشغول مى دارد اما چه زود پایان این سرگرمى و نمایش اعلام مى‏ گردد.

«لَعِب» در اصل از ماده لُعاب به معنى آب دهان است که از لب ها سرازیر گردد و اینکه بازى را لَعِب مى‏ گویند، بخاطر آن است که همانند ریزش لعاب از دهان است که بدون هدف انجام مى گیرد.

 

ولی سراى آخرت براى افراد با تقوا بهتر است؛ زیرا حیاتى است جاویدان و فناناپذیر در جهانى وسیعتر و سطح بسیار بالاتر، در عالمى که سر و کار آن با حقیقت است نه مجاز و با واقعیت است نه خیال، در جهانى که نعمت هایش با درد و رنج آمیخته نیست و سراسر نعمت خالص است‏.

 

منبع: تفسیر نمونه، ج‏5، ص 207


ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.