یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

از این افراد دوری کنید ...

سه شنبه, ۲۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۳۲ ق.ظ

درسی از صفحه صد و سی و شش قرآن کریم 

خداوند در قرآن کریم دستور می‌دهد به اظهار تنفّر و قطع رابطه کردن با کسانى را که دین خود را به بازی و سرگرمی گرفتند و می‌فرماید:

«وَ ذَرِ الَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَهُمْ لَعِباً وَ لَهْواً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَیاةُ الدُّنْیا»[1]

(ای پیامبر) رها کن کسانى را که دین خود را به بازى و سرگرمى گرفتند و زندگى دنیا آنان را فریفته است.

 

مراد از «رها کردن منحرفان» در این آیه، اظهار تنفّر و قطع رابطه کردن با آنان است که گاهى هم به نبرد با آن‌ها می انجامد، نه اینکه تنها به معناى ترک جهاد با آنان باشد.[2]

 

تعبیر «به بازى گرفتن دین»، یا اشاره به آن است که آیین مشرکان، اعمالى پوچ و بی محتوا و کودکانه است که نام دین بر آن نهاده اند، یا اشاره به آن است که گروهى از کافران، حتى نسبت به آیین خود به‌عنوان بازى و سرگرمى مى نگریستند و یا اشاره به آیین حق است که به‌صورت فطرى در همه‏ ى انسان‏ ها وجود دارد و مشرکان این آیین حق فطرى را به بازى گرفتند.[3]

 

آیه ى فوق اختصاص به مشرکان ندارد و هشدارى است به همه ی کسانى که مقدسات و احکام الهى را بازیچه ى هدف هاى مادى و شخصى قرار مى دهند، که در دنیا رها می شوند و در آخرت گرفتار عذاب الهى خواهند شد.[4]



[1] سوره انعام، آیه 70

[2] تفسیر نور، ج‏2، ص 487؛ قرائتى، محسن، 10 جلد، مرکز فرهنگى درس‌هایی از قرآن - تهران، چاپ 1، 1388 ه.ش.

[3] تفسیر قرآن مهر، ج‏6، ص 123 و 124؛ رضایى اصفهانى، محمدعلى، 24 جلد، پژوهش‌های تفسیر و علوم قرآن - قم، چاپ: 1، 1387 ه.ش.

[4] همان منبع، ص 124

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.