یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

اسلام یک آئین جهانى

سه شنبه, ۲۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۲۳ ب.ظ

درسی از صفحه صد و سی و نه قرآن کریم 

قرآن کریم درباره جهانی بودن این کتاب و دین آسمانی آن چنین می‌فرماید:

«وَ هذا کِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَکٌ مُصَدِّقُ الَّذِی بَیْنَ یَدَیْهِ وَ لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرىوَ مَنْ حَوْلَها» (سوره انعام، آیه 92)

و این (قرآن) کتابى است مبارک و تصدیق‌کننده کتابهایى که پیش از آن بوده است. آن را نازل کردیم تا [مردم را به‌وسیله آن هدایت کنى و] به اهل مکّه و مردم اطراف آن هشدار دهى.

 

کلمه «أُمّ» به معنى اصل و اساس و ابتداء و آغاز هر چیزى است. با توجه به آنچه گفته شد روشن مىشود که اگر به مکه ام‌القرى مى گویند به خاطر این است که اصل و آغاز پیدایش تمام خشکی‌های روى زمین است و بنابراین «و من حولها» (کسانى که پیرامون آن هستند) تمام مردم روى زمین را شامل مى شود.

آیاتی مانند «لِأُنْذِرَکُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ» (هدف من این است که همه شما و کسانى را که سخنم به آن‌ها مى‏ رسد با قرآن انذار کنم؛ انعام، 19) و «إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرىلِلْعالَمِینَ» (این قرآن وسیله تذکر جهانیان است؛ انعام، 90) و «قُلْ یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ جَمِیعاً» (بگو اى مردم! من رسول خدا به‌سوی همه شما هستم؛ اعراف، 158) که پیرامون جهانى بودن اسلام هستند نیز این تفسیر را تأیید مىکند.

همچنین نامه هاى فراوانى که پیامبر ص براى زمامداران بزرگ دنیا مانند کسرى و قیصر نوشت گواه دیگرى بر این موضوع هست.

 

منبع: تفسیر نمونه، ج‏5، ص 344 و 346

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.