یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

اصحاب «اعراف» چه کسانى هستند؟

پنجشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۰، ۰۷:۱۰ ب.ظ

درسی از صفحه صد و پنجاه و شش قرآن کریم 

قرآن کریم دربارهی روز قیامت سخن گروهی میکند که «اعراف» نام دارند. در آنجا که میفرماید:

«مردانى که بر اعراف قرار دارند، بهشتیان را صدا مىزنند و مىگویند: درود بر شما باد، اما خودشان وارد بهشت نشده اند، اگرچه بسیار تمایل دارند» اما به هنگامی‌که به‌سوی دیگر نگاه مىکنند و دوزخیان را در دوزخ مىبینند، به درگاه خدا راز و نیاز مىکنند و مىگویند: «پروردگارا ما را با جمعیت ستمگران قرار مده«اصحاب اعراف، جمعى از دوزخیان را که از چهره و سیمایشان مىشناسند صدا مىزنند و مورد ملامت و سرزنش قرار مىدهند که دیدید عاقبت گردآورى اموال و نفرات در دنیا و تکبر ورزیدن از قبول حق، به شما سودى نداد، چه شد آن مالها؟ و کجا رفتند آن نفرات؟ و چه نتیجه اى گرفتید از آن‌همه کبر و خودپرستى؟». بار دیگر با همان زبان ملامت و سرزنش درحالی‌که اشاره به جمعى از ضعفاى مؤمنان که بر اعراف قرارگرفته‌اند مىکنند، مىگویند: «آیا این‌ها همان کسانى هستند که شما سوگند یاد کردید هیچ‌گاه خداوند آنان را مشمول رحمت خود قرار نخواهد داد». سرانجام رحمت الهى شامل حال این دسته از ضعفاى مؤمنان شده و به آن‌ها خطاب مىشود که «وارد بهشت شوید نه ترسى بر شما است و نه در آنجا غم و اندوهى دارید».

(سوره اعراف، آیات 46 الی 49)

 

اصحاب «اعراف» چه کسانى هستند؟

«اعراف» در لغت جمع «عُرْف» به معنى محل مرتفع و بلند است و با قرائنى که در آیات فوق و احادیث پیشوایان اسلام آمده، روشن مىشود که مکان خاصى است میان دو قطب سعادت و شقاوت یعنى بهشت و دوزخ که همچون حجابى میان این دو کشیده شده و یا همچون زمین مرتفعى در میان این دو فاصله گردیده است به‌طوری‌که آن‌ها روى آن قرار دارند، مشرف بر بهشت و دوزخ‌اند و هر دو گروه را مشاهده مىکنند و از چهره هاى تاریک و روشن آن‌ها مىتوانند آن‌ها را بشناسند.

 

بررسى آیات چهارگانه فوق نشان مىدهد که دو گونه صفات مختلف و متضاد براى این اشخاص ذکر شده است:

در آیه اول و دوم، افرادى که بر اعراف قرار دارند چنین معرفی ‌شده‌اند کهآرزو دارند وارد بهشت شوند ولى موانعى آن‌ها را جلوگیرى کرده است، به هنگامی‌که نگاه به بهشتیان مىکنند بر آن‌ها درود مىفرستند و مىخواهند با آن‌ها باشند، اما هنوز نمىتوانند و به هنگامی‌که نظر به دوزخیان مى افکنند، از سرنوشت آن‌ها وحشت نموده و به خدا پناه مىبرند.

ولى از آیه سوم و چهارم استفاده مىشود که آن‌ها افرادى با نفوذ و صاحب قدرت‌اند، دوزخیان را مؤاخذه و سرزنش مىکنند و به واماندگان در اعراف کمک مىنمایند که از آن بگذرند و به سر منزل سعادت برسند.

 

روایاتى که در زمینه اعراف و اصحاب اعراف نقل شده نیز ترسیمى از دو گروه متضاد مىکند:

در بسیارى از روایات که از ائمه اهل بیت ع نقل شده مىخوانیم که اعراف، «پیامبران و امامان و صلحاء و بزرگان» هستند.

ولى دسته دیگرى از روایات مىگوید: آن‌ها واماندگانى هستند که بدی‌ها و نیکی‌هایشان مساوى بوده است یا گنه‌کارانی هستند که اعمال نیکى نیز داشته اند.

 

گرچه ظاهر آیات و ظاهر این روایات در ابتدا متضاد به نظر مىرسد، اما با دقت روشن مىشود که نه در میان آیات و نه در میان روایات تضادى وجود ندارد، بلکه همه یک واقعیت را تعقیب مىکنند. توضیح اینکه:

در اعراف، دو گروه وجود دارند، ضعیفان و آلودگانى که در رحمت‌اند و پیشوایان بزرگى که در همه حال یار و یاور ضعیفان‌اند، بنابراین قسمتاول آیات و روایات اشاره به گروه نخستین یعنى ضعفا است و قسمت دوم اشاره به گروه دوم یعنى بزرگان و انبیاء و امامان و صلحا.

در بعضى از روایات نیز شاهد این جمع به‌خوبی دیده مىشود مانند روایتى که در تفسیر على بن ابراهیم از امام صادق ع نقل شده که فرمود:

اعراف، تپه اى است میان بهشت و دوزخ و امامان آن مردانى هستند که بر اعراف در کنار شیعیان (گنه‌کارشان) قرار مىگیرند، درحالی‌که مؤمنان (خالص) بدون نیاز به‌حساب در بهشت جاى گرفته اند ... امامان و پیشوایان در این موقع به پیروان گناهکار خود مىگویند خوب نگاه کنید، برادران باایمان خود را چگونه بدون حساب به بهشت شتافته اند ... سپس به آن‌ها گفته مىشود، دشمنان حق را بنگرید که چگونه در آتش‌اند ... بعد به دوزخیان مىگویند این‌ها (پیروان و شیعیانى که آلوده گناهانى بوده اند) همان‌ها هستند که شما مىگفتید هرگز مشمول رحمت الهى نخواهند شد، (سپس رحمت الهى شامل حال آن‌ها شده) و به این دسته از گنه‌کاران (که براثر ایمان و اعمال صالحى شایستگى عفو و آمرزش دارند) از طرف امامان و پیشوایان دستور داده مىشود که به‌سوی بهشت بروید نه ترسى دارید و نه غمى.

 

منبع: تفسیر نمونه، ج‏6، صص 185 ای 190

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.