معنی این آیه که میفرماید «خدا آسمانها و زمین را در شش روز آفرید»
درسی از صفحه صد و پنجاه و هفت قرآن کریم
خداوند در قرآن کریم میفرماید:
«إِنَّ رَبَّکُمُ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ» (سوره اعراف، آیه 54)
معبود و پروردگار شما آن کس است که آسمانها و زمین را در شش روز آفرید.
مراد از «یوم» در اینجا «یک دوران» است، خواه این دوران یک سال باشد یا صد سال یا یک میلیون سال و یا میلیاردها سال.
چند شاهد که نشان مىدهد یکى از معانى «یوم»، «دوران» است:
1. در قرآن صدها بار کلمه «یوم» و «ایام» به کار رفته است و در بسیارى از موارد به معنى شبانه روزى معمول نیست مثل تعبیر عالم رستاخیز که دورانی طولانی است به «یَوْمَ الْقِیامَة».
2. در متن کتب لغت نیز مىخوانیم که «یوم» گاهى به مقدار «زمان میان طلوع و غروب آفتاب» گفته مىشود و گاهى به معنی «مدتى از زمان، هر مقدار بوده باشد» است.
3. در روایات و سخنان پیشوایان دینى نیز کلمه «یوم» به معنى «دوران» بسیار آمده است، چنان که امیر مؤمنان على ع در نهج البلاغه مىفرماید:
الدهر یومان یوم لک و یوم علیک (دنیا براى تو دو روز است، روزى به سود تو است و روزى به زیان تو).
در تفسیر برهان در ذیل همین آیه از تفسیر على بن ابراهیم نیز مىخوانیم که امام فرمود:
فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ یعنى فى ستة اوقات (شش روز یعنى شش وقت و دوران).
4- در گفتگوهاى روزمره و اشعار شعرا در زبانهاى مختلف کلمه یوم و معادل آن نیز به معنى دوران زیاد دیده مىشود، مثلا مىگوئیم کره زمین یک روز گداخته و سوزان بود و روز دیگر سرد شد و آثار حیات در آن آشکار گردید، در حالى که دوران گداختگى زمین به میلیاردها سال بالغ مىشود. یا اینکه مىگوئیم یک روز بنى امیه خلافت اسلام را غصب کردند و روز دیگر بنى عباس، در حالى که دوران خلافت هر یک به دهها یا صدها سال بالغ مىگردد.
این دورانهاى ششگانه محتملا به ترتیب ذیل بوده است:
1- روزى که همه جهان به صورت توده گازى شکلى بود که با گردش به دور خود از هم جدا گردید و کرات را تشکیل داد.
2- این کرات تدریجا به صورت توده مذاب و نورانى و یا سرد و قابل سکونت در آمدند.
3- روز دیگر منظومه شمسى تشکیل یافت و زمین از خورشید جدا شد.
4- روز دیگر زمین سرد و آماده حیات گردید.
5- سپس گیاهان و درختان در زمین آشکار شدند.
6- سرانجام حیوانات و انسان در روى زمین ظاهر گشتند.
آنچه در باره دورانهاى ششگانه آفرینش آسمان و زمین در بالا گفتیم با آیات 8 تا 11 سوره فصلت قابل تطبیق است.
منبع: تفسیر نمونه، ج6، ص 200 الی 202