یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده

یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندها

سه ثمرۀ تقوا در یک آیه!

چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۵۵ ب.ظ

درسی از صفحه صد و هشتاد قرآن کریم

خداوند در قرآن کریم، سه مورد از ثمرات تقوا و پرهیزکاری را فقط در ضمن یک آیه بیان فرموده است:


«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً وَ یُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیم»[1]

اى کسانى که ایمان آورده ‏اید، اگر از خدا پروا کنید، براى شما وسیلۀ تشخیص حق از باطل قرار مى‏ دهد و گناهانتان را مى ‏زداید و شما را مى ‏آمرزد و خدا داراى بخشش بزرگ است‏.

 

ثمرۀ اول تقوا: «فرقان»

«فرقان» به معناى چیزى است که میان دو چیز فرق مى‏گذارد و آن در آیه مورد بحث به قرینه سیاق و تفریعش بر تقوا، فرق گذاشتن میان حق و باطل است‏.[2]

مرحوم علامه طباطبایی، مصادیق فرقان و فرق گذاشتن میان حق و باطل را چنین بیان می‌کند که:

فرقان در اعتقادات، به معنی جدا کردن ایمان و هدایت است از کفر و ضلالت است و فرقان در عمل به معنی جدا کردن‏ اطاعت و هر عمل مورد خشنودى خدا است از معصیت و هر عملى که موجب غضب او باشد و فرقان در رأى و نظر به معنی جدا کردن فکر صحیح است از فکر باطل است. از آنجا که در آیه شریفه، فرقان مقید به یکى از این چند قسم تفرقه نگشته و علاوه بر این در آیات قبلى تمامى خیرات و شرور را ذکر کرده بود، پس فرقان در آیه مورد بحث، اطلاقش همه را دربرگرفته و شامل همۀ انحاء خیر و شر مى‏شود.[3]

 

ثمرۀ دوم: «تکفیر سیئات و آمرزش آن‌ها»

«تکفیر» به معنى از بین رفتن کیفر و آثار گناهان پیشین به خاطر اعمال نیک آینده است؛ در مقابل «احباط» که در اصطلاح متکلمان و علماء عقائد عبارت است از اینکه ثواب اعمال پیشین بر اثر گناهان از بین برود.[4]

برخی از مفسرین، بین «تکفیر گناهان» و «آمرزش گناهان» چنین فرق گذاشته‌اند که: «تکفیر» اشاره به پرده‏پوشى گناهان در دنیا و رفع آثار روانى و اجتماعى آن است که در پرتو پارسایى از بین مى‏رود و «غُفران» اشاره به عفو و بخشایش خدا و رهایى از مجازات گناهان در آخرت است‏.[5]

 

ثمرۀ سوم: پاداش‏هاى فراوان دیگرى که جز خداوند کسی از آنها خبر ندارد؛ زیرا خداوند فضل و بخشش عظیم دارد.[6]



[1] سوره انفال، آیه 29

[2] المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏9، ص 56

[3] المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏9، ص 56

[4] تفسیر نمونه؛ ج‏2؛ ص 114

[5] تفسیر قرآن مهر، ج‏8، ص 69

[6] تفسیر نمونه، ج‏7، ص 144

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">