یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

سه ثمرۀ تقوا در یک آیه!

چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۵۵ ب.ظ

درسی از صفحه صد و هشتاد قرآن کریم

خداوند در قرآن کریم، سه مورد از ثمرات تقوا و پرهیزکاری را فقط در ضمن یک آیه بیان فرموده است:


«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً وَ یُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیم»[1]

اى کسانى که ایمان آورده ‏اید، اگر از خدا پروا کنید، براى شما وسیلۀ تشخیص حق از باطل قرار مى‏ دهد و گناهانتان را مى ‏زداید و شما را مى ‏آمرزد و خدا داراى بخشش بزرگ است‏.

 

ثمرۀ اول تقوا: «فرقان»

«فرقان» به معناى چیزى است که میان دو چیز فرق مى‏گذارد و آن در آیه مورد بحث به قرینه سیاق و تفریعش بر تقوا، فرق گذاشتن میان حق و باطل است‏.[2]

مرحوم علامه طباطبایی، مصادیق فرقان و فرق گذاشتن میان حق و باطل را چنین بیان می‌کند که:

فرقان در اعتقادات، به معنی جدا کردن ایمان و هدایت است از کفر و ضلالت است و فرقان در عمل به معنی جدا کردن‏ اطاعت و هر عمل مورد خشنودى خدا است از معصیت و هر عملى که موجب غضب او باشد و فرقان در رأى و نظر به معنی جدا کردن فکر صحیح است از فکر باطل است. از آنجا که در آیه شریفه، فرقان مقید به یکى از این چند قسم تفرقه نگشته و علاوه بر این در آیات قبلى تمامى خیرات و شرور را ذکر کرده بود، پس فرقان در آیه مورد بحث، اطلاقش همه را دربرگرفته و شامل همۀ انحاء خیر و شر مى‏شود.[3]

 

ثمرۀ دوم: «تکفیر سیئات و آمرزش آن‌ها»

«تکفیر» به معنى از بین رفتن کیفر و آثار گناهان پیشین به خاطر اعمال نیک آینده است؛ در مقابل «احباط» که در اصطلاح متکلمان و علماء عقائد عبارت است از اینکه ثواب اعمال پیشین بر اثر گناهان از بین برود.[4]

برخی از مفسرین، بین «تکفیر گناهان» و «آمرزش گناهان» چنین فرق گذاشته‌اند که: «تکفیر» اشاره به پرده‏پوشى گناهان در دنیا و رفع آثار روانى و اجتماعى آن است که در پرتو پارسایى از بین مى‏رود و «غُفران» اشاره به عفو و بخشایش خدا و رهایى از مجازات گناهان در آخرت است‏.[5]

 

ثمرۀ سوم: پاداش‏هاى فراوان دیگرى که جز خداوند کسی از آنها خبر ندارد؛ زیرا خداوند فضل و بخشش عظیم دارد.[6]



[1] سوره انفال، آیه 29

[2] المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏9، ص 56

[3] المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏9، ص 56

[4] تفسیر نمونه؛ ج‏2؛ ص 114

[5] تفسیر قرآن مهر، ج‏8، ص 69

[6] تفسیر نمونه، ج‏7، ص 144

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.