یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

درسی از صفحه صد و هشتاد و یک قرآن کریم

در دوران صدر اسلام که تسلط بر مکه در دست مشرکین بود، مشرکین خود را سرپرست و صاحب اختیار مسجدالحرام می‌دانستند و مسلمانان را از ورود به این مکان مقدس بازمی‌داشتند. (وَ هُمْ یَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرام‏)؛ ولی خداوند متعال آنها را شایستۀ سرپرستی مسجد الحرام ندانست و سرپرستی این مکان مقدس را فقط از برای کسانی معرفی کرد که با تقوا و پرهیزکار باشند:

(وَ ما کانُوا أَوْلِیاءَهُ‏ إِنْ أَوْلِیاؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُون‏).[1]

 

نکته: اگر چه این حکم دربارۀ مسجدالحرام گفته شده است، ولى در واقع شامل همه کانون‏ هاى دینى و مساجد و مراکز مذهبى مى ‏شود و متولیان و متصدیان آن‌ها باید از پاک‏ترین و پرهیزکارترین و فعال‏ترین مردم باشند که این کانون‏ ها را پاک و زنده و مرکز تعلیم و تربیت و بیدارى و آگاهى قرار دهند.[2]

 

بنابراین علاوه بر تدبیرو تخصص، یکی از مهمترین شروط مدیریت و سرپرستی در نهادهای اسلامی، تقوا و پرهیزکاری است. در سایۀ پرهیزکاری است که شخص مدیر، از کم کاری، خیانت و تعدی به حقوق دیگران پرهیز می‌کند و در این مدیریت، حدود الهی را رعایت خواهد کرد.



[1] سوره انفال، آیه 34

[2] تفسیر نمونه، ج‏7، ص 156

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.