یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

تقدیرات الهی و عوامل مؤثر در آن

سه شنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۵۲ ق.ظ

شب قدر، زمان تعیین، تدبیر و تثبیت مقدّرات الهى در تمام امور است؛ با توجه به دو آیه:

الف: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ... تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ»[1]

[ما آن [قرآن‏] را در شب قدر نازل کردیم ... فرشتگان و «روح» در آن شب به اذن پروردگارشان براى (تقدیر) هر کارى نازل مى‏شوند].

ب: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرِینَ* فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ* أَمْراً مِنْ عِنْدِنا إِنَّا کُنَّا مُرْسِلِینَ»[2]

[ما آن را در شبى پر برکت نازل کردیم؛ ما همواره انذارکننده بوده‏ایم. در آن شب هر امرى بر اساس حکمت (الهى) تدبیر و جدا مى‏گردد. (آرى، نزول قرآن) فرمانى بود از سوى ما؛ ما (محمد (ص) را) فرستادیم‏].

از امام باقر علیه السلام درباره آیه یاد شده پرسیدند. حضرت فرمود: آرى، آن شب که در این آیه آمده، شب قدر است و آن در هر سالى در ماه رمضان در دهه آخر آن واقع مى‏شود.[3]

اما عواملی در تقدیر مقدرات تأثیر دارند عبارتند از:

1. حکمت پروردگار

تقدیر خداوند در شب قدر تقدیری حکیمانه و طبق مصلحت بندگان است:

«إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرِینَ* فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ»[4]

[ما آن را در شبى پر برکت نازل کردیم؛ ما همواره انذارکننده بوده‏ایم. در آن شب هر امرى بر اساس حکمت (الهى) تدبیر و جدا مى‏گردد].

واژه «یفرق» ناظر به معناى تفصیل و تقدیر هر کار حکیمانه نسبت به ارزاق و اجل‌هاى مردم و تمام امور آن است.[5]

2. رحمت پروردگار

تقدیر و تثبیت امور در شب قدر، بر اساس رحمت پروردگار به خلق:

«إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرِینَ* فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ* أَمْراً مِنْ عِنْدِنا إِنَّا کُنَّا مُرْسِلِینَ* رَحْمَةً مِنْ رَبِّکَ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ»[6]

[ما آن را در شبى پر برکت نازل کردیم؛ ما همواره انذارکننده بوده‏ایم. در آن شب هر امرى بر اساس حکمت (الهى) تدبیر و جدا مى‏گردد. (آرى، نزول قرآن) فرمانى بود از سوى ما؛ ما (محمد (ص) را) فرستادیم. اینها همه بخاطر رحمتى است از سوى پروردگارت، که شنونده و داناست].

3. اعمال خود انسان‌ها

«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم»[7]

[خداوند سرنوشت هیچ قوم [و ملّتى] را تغییر نمى ‏دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند].

4. ایمان و تقوا

«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ»[8]

[و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان مى‏آوردند و تقوا پیشه مى‏کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها مى‏گشودیم؛ ولى (آنها حق را) تکذیب کردند؛ ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم].

5. توبه

«وَ یا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً وَ یَزِدْکُمْ قُوَّةً إِلى‏ قُوَّتِکُمْ»[9]

[(هود گفت): اى قوم من! از پروردگارتان طلب آمرزش کنید، سپس به سوى او بازگردید تا (باران) آسمان را پى در پى بر شما بفرستد؛ و نیرویى بر نیرویتان بیفزاید].

6. دعا

«وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی‏ أَسْتَجِبْ لَکُمْ»[10]

[پروردگار شما گفته است: مرا بخوانید تا (دعاى) شما را بپذیرم. کسانى که از عبادت من تکبّر مى‏ورزند به زودى با ذلّت وارد دوزخ مى‏شوند].

امام موسی کاظم (علیه السلام) فرمودند: «عَلَیْکُمْ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّ الدُّعَاءَ لِلَّهِ وَ الطَّلَبَ إِلَى اللَّهِ یَرُدُّ الْبَلَاءَ وَ قَدْ قُدِّرَ وَ قُضِیَ وَ لَمْ یَبْقَ إِلَّا إِمْضَاؤُه‏...»[11] [بر شما لازم است دعا کردن، زیرا دعا به پیشگاه خدا و خواستن از او، بلایی را که مقدّر شده و به مرحله قضا رسیده و تنها امضای (وقوع) آن باقی مانده است، برمی گرداند].

7. صدقه

«مَثَلُ الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فی‏ کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ یُضاعِفُ لِمَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ»[12]

[کسانى که اموال خود را در راه خدا انفاق مى‏کنند، همانند بذرى هستند که هفت خوشه برویاند؛ که در هر خوشه، یکصد دانه باشد؛ و خداوند آن را براى هر کس بخواهد (و شایستگى داشته باشد)، دو یا چند برابر مى‏کند؛ و خدا (از نظر قدرت و رحمت)، وسیع و (به همه چیز) داناست].

امام باقرعلیه السلام فرمودند: «الْبِرُّ وَ الصَّدَقَةُ یَنْفِیَانِ الْفَقْرَ وَ یَزِیدَانِ فِی الْعُمُرِ وَ یَدْفَعَانِ تِسْعِینَ مِیتَةَ السَّوْء»[13]

[نیکوکاری و صدقه، فقر را از بین می برند، عمر را طولانی می گردانند و نود گونه مرگ بد را دفع می کنند].

8. توسل

توسّل از «وسیله»، به معناى تقرّب جستن به غیر است‏. خداوند در قرآن کریم، امر به اخذ وسیله (برای تقرب به درگاه خداوند و برای درخواست نیاز از خداوند) شده است:

«یایُّهَا الَّذینَ ءامَنوا اتَّقُوا اللَّهَ وابتَغوا الَیهِ الوَسیلَةَ وجهِدوا فى سَبیلِهِ لَعَلَّکُم تُفلِحون»[14]

[اى کسانى که ایمان آورده‏اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید! و وسیله‏اى براى تقرب به او بجوئید].



[1] سوره قدر، آیه 1 و 4

[2] سوره دخان، آیه 3، 4 و 5

[3] تفسیر نورالثقلین، ج 4، ص 620، ح 7

[4] سوره دخان، آیه 3 و 4

[5] الکشاف، ج 4، ص 270

[6] سوره دخان، آیه 3 الی 6

[7] سوره رعد، آیه 11

[8] الأعراف: 96

[9] هود: 52

[10] غافر: 60

[11] الکافی، ج 2، ص 470

[12] البقرة: 261

[13] الکافی، ج 4، ص 2

[14] سوره مائده، آیه 35

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.