یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده

یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندها

تقدیرات الهی و عوامل مؤثر در آن

سه شنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۵۲ ق.ظ

شب قدر، زمان تعیین، تدبیر و تثبیت مقدّرات الهى در تمام امور است؛ با توجه به دو آیه:

الف: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ... تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ»[1]

[ما آن [قرآن‏] را در شب قدر نازل کردیم ... فرشتگان و «روح» در آن شب به اذن پروردگارشان براى (تقدیر) هر کارى نازل مى‏شوند].

ب: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرِینَ* فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ* أَمْراً مِنْ عِنْدِنا إِنَّا کُنَّا مُرْسِلِینَ»[2]

[ما آن را در شبى پر برکت نازل کردیم؛ ما همواره انذارکننده بوده‏ایم. در آن شب هر امرى بر اساس حکمت (الهى) تدبیر و جدا مى‏گردد. (آرى، نزول قرآن) فرمانى بود از سوى ما؛ ما (محمد (ص) را) فرستادیم‏].

از امام باقر علیه السلام درباره آیه یاد شده پرسیدند. حضرت فرمود: آرى، آن شب که در این آیه آمده، شب قدر است و آن در هر سالى در ماه رمضان در دهه آخر آن واقع مى‏شود.[3]

اما عواملی در تقدیر مقدرات تأثیر دارند عبارتند از:

1. حکمت پروردگار

تقدیر خداوند در شب قدر تقدیری حکیمانه و طبق مصلحت بندگان است:

«إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرِینَ* فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ»[4]

[ما آن را در شبى پر برکت نازل کردیم؛ ما همواره انذارکننده بوده‏ایم. در آن شب هر امرى بر اساس حکمت (الهى) تدبیر و جدا مى‏گردد].

واژه «یفرق» ناظر به معناى تفصیل و تقدیر هر کار حکیمانه نسبت به ارزاق و اجل‌هاى مردم و تمام امور آن است.[5]

2. رحمت پروردگار

تقدیر و تثبیت امور در شب قدر، بر اساس رحمت پروردگار به خلق:

«إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرِینَ* فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ* أَمْراً مِنْ عِنْدِنا إِنَّا کُنَّا مُرْسِلِینَ* رَحْمَةً مِنْ رَبِّکَ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ»[6]

[ما آن را در شبى پر برکت نازل کردیم؛ ما همواره انذارکننده بوده‏ایم. در آن شب هر امرى بر اساس حکمت (الهى) تدبیر و جدا مى‏گردد. (آرى، نزول قرآن) فرمانى بود از سوى ما؛ ما (محمد (ص) را) فرستادیم. اینها همه بخاطر رحمتى است از سوى پروردگارت، که شنونده و داناست].

3. اعمال خود انسان‌ها

«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم»[7]

[خداوند سرنوشت هیچ قوم [و ملّتى] را تغییر نمى ‏دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند].

4. ایمان و تقوا

«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ»[8]

[و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان مى‏آوردند و تقوا پیشه مى‏کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها مى‏گشودیم؛ ولى (آنها حق را) تکذیب کردند؛ ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم].

5. توبه

«وَ یا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً وَ یَزِدْکُمْ قُوَّةً إِلى‏ قُوَّتِکُمْ»[9]

[(هود گفت): اى قوم من! از پروردگارتان طلب آمرزش کنید، سپس به سوى او بازگردید تا (باران) آسمان را پى در پى بر شما بفرستد؛ و نیرویى بر نیرویتان بیفزاید].

6. دعا

«وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی‏ أَسْتَجِبْ لَکُمْ»[10]

[پروردگار شما گفته است: مرا بخوانید تا (دعاى) شما را بپذیرم. کسانى که از عبادت من تکبّر مى‏ورزند به زودى با ذلّت وارد دوزخ مى‏شوند].

امام موسی کاظم (علیه السلام) فرمودند: «عَلَیْکُمْ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّ الدُّعَاءَ لِلَّهِ وَ الطَّلَبَ إِلَى اللَّهِ یَرُدُّ الْبَلَاءَ وَ قَدْ قُدِّرَ وَ قُضِیَ وَ لَمْ یَبْقَ إِلَّا إِمْضَاؤُه‏...»[11] [بر شما لازم است دعا کردن، زیرا دعا به پیشگاه خدا و خواستن از او، بلایی را که مقدّر شده و به مرحله قضا رسیده و تنها امضای (وقوع) آن باقی مانده است، برمی گرداند].

7. صدقه

«مَثَلُ الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فی‏ کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ یُضاعِفُ لِمَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ»[12]

[کسانى که اموال خود را در راه خدا انفاق مى‏کنند، همانند بذرى هستند که هفت خوشه برویاند؛ که در هر خوشه، یکصد دانه باشد؛ و خداوند آن را براى هر کس بخواهد (و شایستگى داشته باشد)، دو یا چند برابر مى‏کند؛ و خدا (از نظر قدرت و رحمت)، وسیع و (به همه چیز) داناست].

امام باقرعلیه السلام فرمودند: «الْبِرُّ وَ الصَّدَقَةُ یَنْفِیَانِ الْفَقْرَ وَ یَزِیدَانِ فِی الْعُمُرِ وَ یَدْفَعَانِ تِسْعِینَ مِیتَةَ السَّوْء»[13]

[نیکوکاری و صدقه، فقر را از بین می برند، عمر را طولانی می گردانند و نود گونه مرگ بد را دفع می کنند].

8. توسل

توسّل از «وسیله»، به معناى تقرّب جستن به غیر است‏. خداوند در قرآن کریم، امر به اخذ وسیله (برای تقرب به درگاه خداوند و برای درخواست نیاز از خداوند) شده است:

«یایُّهَا الَّذینَ ءامَنوا اتَّقُوا اللَّهَ وابتَغوا الَیهِ الوَسیلَةَ وجهِدوا فى سَبیلِهِ لَعَلَّکُم تُفلِحون»[14]

[اى کسانى که ایمان آورده‏اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید! و وسیله‏اى براى تقرب به او بجوئید].



[1] سوره قدر، آیه 1 و 4

[2] سوره دخان، آیه 3، 4 و 5

[3] تفسیر نورالثقلین، ج 4، ص 620، ح 7

[4] سوره دخان، آیه 3 و 4

[5] الکشاف، ج 4، ص 270

[6] سوره دخان، آیه 3 الی 6

[7] سوره رعد، آیه 11

[8] الأعراف: 96

[9] هود: 52

[10] غافر: 60

[11] الکافی، ج 2، ص 470

[12] البقرة: 261

[13] الکافی، ج 4، ص 2

[14] سوره مائده، آیه 35

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">