یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

در تفسیر مجمع البیان نقل شده که هنگامی که «اسماء بنت عمیس» با همسرش جناب «جعفر بن ابى طالب» از مهاجرت حبشه مراجعت کرد، به نزد همسران رسول اکرم صلّی الله علیه و آله رفت و از آنها پرسید: «آیا چیزى درباره ما زنان از قرآن نازل شده است»؟ همسران پیامبر (ص) جواب دادند: «خیر». پس‏ اسماء نزد رسول خدا (ص) رسید و گفت: «یا رسول اللَّه آیا زنان در خسران و زیان هستند»؟ حضرت فرمود: «از چه جهت»؟ اسماء گفت: «براى آنکه آن‌ها به خوبى یاد نشده ‏اند چنانچه مردان به خوبی یاد شده ‏اند». پس خداوند تعالى این آیه را نازل فرمود (مجمع البیان فی تفسیر القرآن مرحوم طبرسی، ج‏8، ص 560):

 

«إِنَّ الْمُسْلِمینَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتینَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقینَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرینَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعینَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقینَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمینَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظینَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاکِرینَ اللَّهَ کَثیراً وَ الذَّاکِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظیماً» (سورة الأحزاب: 35)

به یقین، مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ایمان و زنان با ایمان، مردان مطیع فرمان خدا و زنان مطیع فرمان خدا، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شکیبا و زنان صابر و شکیبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق کننده و زنان انفاق کننده، مردان روزه‏دار و زنان روزه ‏دار، مردان پاکدامن و زنان پاکدامن و مردانى که بسیار به یاد خدا هستند و زنانى که بسیار یاد خدا مى‏کنند، خداوند براى همه آنان مغفرت و پاداش عظیمى فراهم ساخته است.

 

در این آیه ده صفت «اسلام»، «ایمان»، «اطاعت»، «راستگویی و درستکاری»، «صبر و شکیبایی»، «خشوع و فروتنی»، «احسان و صدقه دادن»، «روزه‌داری»، «پاکدامنی و پرهیز از زنا» و «به یاد خداوند بودن» ارزش‌های مشترک بین مردان و زنان معرفی شده‌اند که زنان و مردان می‌توانند در این صفات ممتاز به طور مساوی از آن‌ها بهره‌مند شوند.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.