یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

جان‌ها فدای دین

شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۱۴ ق.ظ

از امام صادق علیه‌السلام روایت شده: در وصیت رسول‌خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله به على‌علیه‌السلام آمده بود:

«یَا عَلِیُّ أُوصِیکَ فِی نَفْسِکَ‏ بِخِصَالٍ فَاحْفَظْهَا عَنِّی ... وَ الْخَامِسَةُ بَذْلُکَ مَالَکَ وَ دَمَکَ دُونَ دِینِکَ»

(اى على من تو را درباره خودت به چند خصلت سفارش می‌کنم؛ آنها را از سخن من حفظ کن ... پنجمین وصیتم به تو این است که مال و جانت را براى دینت نثار کن).

این وصیت همان کاری بود که امام حسین علیه‌السلام نمود و در راه دفاع از دین جان خودش و عزیزانش و مالش را فدا کرد.

سؤال این است که با وجود اینکه بر اساس آیه « وَلا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ»[1] انسان باید خودش را از هلاکت نجات دهد و براساس اینکه یکی از اعتقادات شیعیان تقیه کردن در مواضع لازم است و همچنین براساس اینکه نهی از منکر در هنگام درخطر بودن جان لازم نیست، چرا امام حسین علیه‌السلام حاضر شدند جان خوشان و جان  نفر از عزیزان خود از بنی‌هاشم و ده‌ها نفر از اصحابشان را به خطر بیاندازند و شهید شوند؟!

پاسخ این است که تهدیدی که از سوی خلافت یزید و روی‌کارآمدن یزیدیان متوجه اسلام شده بود، آنچنان خطرناک بود که برای برطرف کردن آن، حتی امام معصوم و یاران عزیزش حاضر شدند جانسان را فداء کنند. برای پی بردن به این مسأله بهتر است بعضی از بیانات حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام را مرور کنیم.

بعد از احضار امام حسین علیه‌السلام توسط حاکم مدینه (ولید) برای بیعت کردن با یزید و امتناع امام علیه‌السلام، بامداد فردا مروان با امام علیه‌السلام روبرو شد و به حضرت عرض کرد: «اى ابا عبد اللَّه. نصیحتى کنمت از من بشنو و بپذیر». حضرت فرمود: «آن چیست؟ بگو تا بشنوم». مروان گفت: «تو را فرمان بیعت با یزید امیر المؤمنین مى‏دهم، چه براى دین و دنیایت بهتر است». حضرت امام حسین علیه السلام فرمود:

«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُون‏ وَ عَلَى‏ الْإِسْلَامِ‏ السَّلَامُ‏ إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ یَزِید»[2]

(انّا للَّه و انّا الیه راجعون، چه مصیبتى بالاتر از این که مسلمانان بسرپرستى هم‏چون یزید دچار شدند پس باید با اسلام وداع نمود).

همچنین روایت شده حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام در مسیر کربلاء در منزل بَیضة خطاب به اصحاب خوش و اصحاب حرّ فرمودند:

«ألا و إنّ هؤلاء قَدْ لَزِمُوا طَاعَةَ الشَّیْطَان و ترکوا طاعةَ الرَّحْمَنِ وَ أَظْهَرُوا الْفَسَادَ وَ عَطَّلُوا الْحُدُودَ وَ اسْتَأْثَرُوا بِالْفَیْ‏ءِ وَ أَحَلُّوا حَرَامَ اللَّهِ وَ حَرَّمُوا حَلَالَ اللّه و أنا أحقّ من غیّر»[3]

(آگاه باشید که این زمام داران ظالم [یزید و یزیدیان] فرمانبردارى از شیطان را برگزیده‌اند و فرمانبردارى از خداوند رحمن را ترک کرده‌اند و فساد را آشکار کرده [و آشکارا فساد می‌کنند] و حدود [مقررات] خدا را به تعطیلی کشانده [و رها کرده‌اند] و اموال عمومی را به انحصار خویش در آورده‏ اند و حرام خدا را حلال کرده‌اند و حلال خدا را حرام کرده‌اند؛ و من سزاوارترین فردی هستم که باید در مقابل این اعمال ایستاده و اوضاع را تغییر دهم).

برخی از رجزهای شهدای کربلا در هنگام نبرد نیز حکایت از همینجان‌نثاری آنان در راه حفظ دین دارد. برای نمونه نقل شده که حضرت عباس علیه‌السلام در هنگام نبرد این رجز را می‌خواندند که: «وَ اللَّهِ إِنْ قَطَعْتُمُ یَمِینِی- إِنِّی أُحَامِی‏ أَبَداً عَنْ‏ دِینِی»[4] (به خداى سوگند اگر چه دست راست مرا از پیکرم جدا سازید باز هم براى همیشه و تا آخرین نفس از دین و آیین خویش دفاع خواهم کرد).



[1] بقره (2)، 195

[2] اللهوف على قتلى الطفوف، ص24؛ على بن موسى ابن طاووس ، 1جلد، جهان - تهران، چاپ: اول، 1348ش

[3] وقعة الطف، ص 172؛ ابو مخنف کوفى، 1جلد، جامعه مدرسین - ایران ؛ قم، چاپ: سوم، 1417 ق.

[4] مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏4 ؛ ص108، 4جلد، علامه - قم، چاپ: اول، 1379 ق

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.