یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده

یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندها

ده سفارش قرآن کریم درباره حُسن خُلق

سه شنبه, ۱۵ فروردين ۱۴۰۲، ۱۱:۴۴ ب.ظ

حسن خلق عبارت است از نرم‏خویى، پاکیزه گفتار بودن و با روى گشاده و زیبا با دیگران برخورد کردن.

در قرآن کریم سفارشات متعددی درباره حسن خلق آمده است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

 

1. حسن خلق، باعث قرار گرفتن آدمى، در زمره عبادالرّحمن

«وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً»[1] (و بندگان خداى رحمان کسانى‏اند که روى زمین به نرمى گام برمى‏دارند؛ و چون نادانان ایشان را طرف خطاب قرار دهند به ملایمت پاسخ مى‏دهند).

 

2. حسن خلق، عامل تبدیل دشمنى به دوستى‏

«ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ عَداوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ»[2] ([بدى را] به آنچه خود بهتر است دفع کن؛ آنگاه کسى که میان تو و میان او دشمنى است، گویى دوستى یکدل مى‏گردد).

 

3. حسن خلق، عامل جذب مردم‏

«فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ ....»[3] (پس به [برکتِ‏] رحمت الهى، با آنان نرمخو [و پُر مِهر] شدى، و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پیرامون تو پراکنده مى‏شدند. پس، از آنان درگذر و برایشان آمرزش بخواه، و در کار[ها] با آنان مشورت کن، و چون تصمیم گرفتى بر خدا توکل کن، زیرا خداوند توکل‏کنندگان را دوست مى‏دارد).

کلمه «لنت» از مصدر «لین» ضدّ خشونت به معناى مهربانى و خوش‏خویى است.[4]

 

4. حسن خلق، عامل ناکامى شیطان، از ایجاد تشنّج و اختلاف میان بندگان خدا

«وَ قُلْ لِعِبادِی یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطانَ یَنْزَغُ بَیْنَهُمْ ...»[5] (و به بندگانم بگو: «آنچه را که بهتر است بگویند»، که شیطان میانشان را به هم مى‏زند، زیرا شیطان همواره براى انسان دشمنى آشکار است).

 

5. خوش خلقى و گفتار نیک، توصیه خداوند به بندگانش

«وَ قُلْ لِعِبادِی یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ ...»[6] (و به بندگانم بگو: «آنچه را که بهتر است بگویند»).

«... وَ اخْفِضْ جَناحَکَ لِلْمُؤْمِنِینَ»[7] (بال خویش براى مؤمنان فرو گستر [و نسبت به آنان متواضع و نرم‌خو باش]).

 

6. رعایت حسن خلق در معاشرت و رفتار با دیگران، درپى‏دارنده پاداش مضاعف خداوند

«أُولئِکَ یُؤْتَوْنَ أَجْرَهُمْ مَرَّتَیْنِ بِما صَبَرُوا وَ یَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ ....»[8] (آنانند که به [پاس‏] آنکه صبر کردند و [براى آنکه‏] بدى را با نیکى دفع مى‏نمایند ... دو بار پاداش خواهند یافت).

 

7. برخوردارى پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله از حُسن خلق و خوى والا

«فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ ...»[9] (پس به [برکتِ‏] رحمت الهى، با آنان نرمخو [و پُر مِهر] شدى، و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پیرامون تو پراکنده مى‏شدند. پس، از آنان درگذر و برایشان آمرزش بخواه).

«وَ إِنَّکَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِیمٍ»[10]

از امام صادق علیه السلام روایت شده است که مقصود از «خلق عظیم» در آیه شریفه، سخاوت و حسن خلق است.[11]

 

8. سخن نیک و معاشرت نیکو با مردم، از عهدها و پیمانهاى خداوند با بنى‏ اسرائیل

«وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَ بَنِی إِسْرائِیلَ ... وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً ....»[12] (و چون از فرزندان اسرائیل پیمان محکم گرفتیم که ... با مردم [به زبانِ‏] خوش سخن بگویید).

 

9. خوش خلقى و نرمخویى در مناظره و گفتگو با اهل کتاب

«وَ لا تُجادِلُوا أَهْلَ الْکِتابِ إِلَّا بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ ..[13] (و با اهل کتاب، جز به [شیوه‏اى‏] که بهتر است، مجادله مکنید).

 

10. خوش خلقى و روى خوش داشتن با همه افراد جامعه، حتّى نابینایان

«عَبَسَ وَ تَوَلَّى* أَنْ جاءَهُ الْأَعْمى‏* وَ أَمَّا مَنْ جاءَکَ یَسْعى‏* وَ هُوَ یَخْشى‏* فَأَنْتَ عَنْهُ تَلَهَّى* کَلَّا إِنَّها تَذْکِرَةٌ»[14] (چهره درهم کشید، و روى برتافت، از این که نابینائى به سراغ او آمده بود. تو چه مى‏دانى شاید او پاکى و تقوا پیشه کند»؟ یا (از شنیدن سخنان حق) متذکّر گردد و این تذکر به حال او مفید باشد).



[1] فرقان (25) 63

[2] فصّلت (41) 34

[3] آل ‏عمران (3) 159

[4] مفردات، ص 752

[5] اسراء (17) 53

[6] اسراء (17) 53

[7] حجر (15) 88

[8] قصص (28) 54

[9] آل‏ عمران (3) 159

[10] قلم (68) 4

[11] تفسیر نورالثقلین، ج 5، ص 391، ح 23

[12] بقره (2) 83

[13] عنکبوت (29) 46

[14] عبس (80) 1 و 2 و 8-/ 11

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">