روز فتح مکه هنگامى که پیامبر ص بر کوه صفا قرار گرفته بود از مردان بیعت گرفت، زنان مکه که ایمان آورده بودند براى بیعت خدمتش آمدند، آیه دوازده سوره ممتحنه نازل شد و شش شرط براى بیعت زنان ذکر شده که آنها باید همه را پذیرا شوند:
اى پیامبر! هنگامى که زنان مؤمن نزد تو آیند و با این شرائط با تو بیعت کنند که: (یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِذا جاءَکَ الْمُؤْمِناتُ یُبایِعْنَکَ)
1. چیزى را شریک خدا قرار ندهند (عَلى أَنْ لا یُشْرِکْنَ بِاللَّهِ شَیْئاً)
ترک هر گونه شرک و بتپرستى- این شرط اساس اسلام و ایمان است
2. دزدى نکنند (وَ لا یَسْرِقْنَ)
ترک سرقت و شاید بیشتر ناظر به اموال شوهر باشد، چرا که وضع بد مالى آن زمان، و سختگیرى مردان، و پائین بودن سطح فرهنگ، سبب مىشد که زنان از اموال همسران خود سرقت کنند، و احتمالا به بستگان خود دهند. داستان هند نیز شاهد این معنى است، ولى به هر حال مفهوم آیه، وسیع و گسترده است.
3. آلوده زنا نشوند (وَ لا یَزْنِینَ)
ترک آلودگى به زنا، چرا که تاریخ مىگوید: در عصر جاهلیت انحراف از جاده عفت بسیار زیاد بود.
4. فرزندان خود را به قتل نرسانند (وَ لا یَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ)
عدم قتل اولاد که به دو صورت انجام مىشد، گاه به صورت سقط جنین بود و گاه به صورت وئاد (زنده به گور کردن دختران و پسران)
5. تهمت و افترایى پیش دست و پاى خود نیاورند (وَ لا یَأْتِینَ بِبُهْتانٍ یَفْتَرِینَهُ بَیْنَ أَیْدِیهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ)
بعضى آن را چنین تفسیر کردهاند که فرزندان مشکوکى را از سر راه برمىداشتند، و مدعى مىشدند که این فرزند از همسرشان است (این امر در غیبتهاى طولانى شوهر بیشتر امکان پذیر بود). بعضى نیز آن را اشاره به عمل شرمآورى دانستهاند که باز از بقایاى عصر جاهلى بود که یک زن خود را در اختیار چند مرد قرار مىداد، و هنگامى که فرزندى از او متولد مىشد، به هر یک از آنها که مایل بود، فرزند را به او نسبت مىداد. ولى با توجه به اینکه مساله زنا قبلا ذکر شده و ادامه چنین امرى در اسلام امکان پذیر نبود، این تفسیر بعید به نظر مىرسد، و تفسیر اول مناسبتر است هر چند گستردگى مفهوم آیه هر گونه افتراء و بهتان را شامل مىشود.
6. در هیچ دستور شایسته اى نافرمانى تو نکنند (وَ لا یَعْصِینَکَ فِی مَعْرُوفٍ)
این حکم نیز گسترده است، و تمام فرمانهاى پیامبر را شامل مىشود هر چند بعضى آن را اشاره به بعضى از اعمال زنان در جاهلیت مانند نوحهگرى با صداى بلند بر مردگان و پاره کردن گریبان و خراشیدن صورت و مانند آن دانستهاند ولى منحصر به اینها نیست.
(پس با این شش شرط) با آنها بیعت کن و طلب آمرزش نما، که خداوند آمرزنده و مهربان است (فَبایِعْهُنَّ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ).
به دنبال این ماجرا پیامبر ص از آنها بیعت گرفت.
منبع: تفسیر نمونه، ج 24، ص 44 الی 47