یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

درسی از صفحه پانصدوپنجاه‌ویک قرآن کریم
مقصود از بیعت نساء، بیعت زنان صدر اسلام با پیامبراکرم (ص) است که در موارد متعدد و از جمله در فتح مکّه (سال هشتم هجرى) اتفاق افتاد.[1]

«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِذا جاءَکَ الْمُؤْمِناتُ یُبایِعْنَکَ عَلى‏ أَنْ لا یُشْرِکْنَ بِاللَّهِ شَیْئاً وَ لا یَسْرِقْنَ وَ لا یَزْنِینَ وَ لا یَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ وَ لا یَأْتِینَ بِبُهْتانٍ یَفْتَرِینَهُ بَیْنَ أَیْدِیهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ وَ لا یَعْصِینَکَ فِی مَعْرُوفٍ فَبایِعْهُنَّ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ» 

[سوره الممتحنة (60): آیه 12]

[اى پیامبر هنگامى که زنان مؤمن نزد تو آیند و با تو بیعت کنند که چیزى را شریک قرار خدا ندهند دزدى نکنند، آلوده زنا نشوند، فرزندان خود را نکشند، تهمت و افترایى پیش دست و پاى خود نیاورند، و در هیچ کار شایسته‏اى مخالفت فرمان تو نکنند، با آنها بیعت کن، و براى آنها از درگاه خداوند طلب آمرزش نما که خدا آمرزنده و مهربان است].

شأن نزول آیه

این آیه روز فتح مکه نازل شد، هنگامى‏ که پیامبر ص بر کوه صفا قرار گرفته بود از مردان بیعت گرفت، زنان مکه که ایمان آورده بودند براى بیعت خدمتش آمدند، آیه فوق نازل شد و کیفیت بیعت با آنان را شرح داد. به دنبال این ماجرا پیامبر ص از آنها بیعت گرفت. [2]

کیفیّت بیعت زنان با پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله

درباره کیفیّت بیعت زنان با پیامبر (ص) سه قول مطرح شده است:

الف) پیامبر (ص) با قرائت آیه 12 ممتحنه/ 60 (نه با مصافحه) از آنها بیعت مى‏گرفت.

ب) هرگاه حضرت مى‏خواست از زنان بیعت بگیرد ظرف آبى طلب مى‏کرد و دست خود را در آن قرار مى‏داد و سپس زنان دستهاى خود را در آن آب قرار مى‏دادند.

ج) پیامبر (ص) با مصافحه از روى پارچه از زنان بیعت مى‏گرفت.[3]

شرایط بیعت زنان

در آیه فوق شش شرط براى بیعت زنان ذکر شده که آنها باید همه را پذیرا شوند:

1- ترک هر گونه شرک و بت‏پرستى که این شرط اساس اسلام و ایمان است.

2- ترک سرقت و شاید بیشتر ناظر به اموال شوهر باشد، چرا که وضع بد مالى آن زمان، و سختگیرى مردان، و پائین بودن سطح فرهنگ، سبب مى‏شد که زنان از اموال همسران خود سرقت کنند، و احتمالا به بستگان خود دهند. داستان هند که بعدا خواهد آمد، نیز شاهد این معنى است، ولى به هر حال مفهوم آیه، وسیع و گسترده است.

3- ترک آلودگى به زنا، چرا که تاریخ مى‏گوید: در عصر جاهلیت انحراف از جاده عفت بسیار زیاد بود.

4- عدم قتل اولاد که به دو صورت انجام مى‏شد، گاه به صورت «سقط جنین» بود و گاه به صورت «وئاد» (زنده به گور کردن دختران و پسران).

5- ترک بهتان و افترا. بعضى آن را چنین تفسیر کرده‏اند که فرزندان مشکوکى را از سر راه برمى‏داشتند، و مدعى مى‏شدند که این فرزند از همسرشان است (این امر در غیبتهاى طولانى شوهر بیشتر امکان پذیر بود). بعضى نیز آن را اشاره به عمل شرم‏آورى دانسته‏اند که باز از بقایاى عصر جاهلى بود که یک زن خود را در اختیار چند مرد قرار مى‏داد، و هنگامى که فرزندى از او متولد مى ‏شد، به هر یک از آنها که مایل بود، فرزند را به او نسبت مى‏داد. ولى با توجه به اینکه مساله زنا قبلا ذکر شده و ادامه چنین امرى در اسلام امکان پذیر نبود، این تفسیر بعید به نظر مى‏رسد، و تفسیر اول مناسبتر است هر چند گستردگى مفهوم آیه هر گونه افتراء و بهتان را شامل مى‏شود. تعبیر «بَیْنَ أَیْدِیهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَ‏» (پیش دست و پاهایشان) ممکن است اشاره به همان فرزندان سرراهى باشد که به هنگام شیر دادن در دامان آنها قرار مى‏گرفت و طبعا پیش پا و دست آنها بود.[4]

برخى مفسّران گفته‏اند: مقصود از «و لایأتین ...» حامله شدن از راه زنا و نسبت دادن فرزند به شوهر است و به همین جهت با فقره «لایزنین» فرق مى‏کند و چون نوزاد بعد از تولّد، جلوى دست و پاى مادر قرار مى‏گیرد از آن به «بین أیدیهنّ و أرجلهنّ» تعبیر شده است[5]

6- نافرمانى نکردن در برابر دستورات سازنده پیامبر ص این حکم نیز گسترده است، و تمام فرمانهاى پیامبر را شامل مى‏شود هر چند بعضى آن را اشاره به بعضى از اعمال زنان در جاهلیت مانند نوحه‏گرى با صداى بلند بر مردگان و پاره کردن گریبان و خراشیدن صورت و مانند آن دانسته‏اند ولى منحصر به اینها نیست.

دلیل اینکه بیعت با زنان مشروط به این شرائط شده

آنچه در مورد مردان در آن محیط از همه مهمتر بوده، همان ایمان و جهاد بوده است، و در مورد زنان، چون جهاد، مشروع نبود، شرائط دیگرى ذکر شده که مهمتر از همه بعد از توحید امورى بوده که زنان در آن جامعه گرفتار انحراف، از آن بودند.[6]

آثار بیعت نساء

1. آمرزش زنان مؤمن، در پى بیعت آنان با پیامبر (ص):

یأیّها النّبىّ إذا جاءک المؤمنت یبایعنک ... إنّ اللّه غفور رّحیم. ممتحنه (60) 12

2. موظّف بودن پیامبر (ص) به طلب آمرزش براى زنان مؤمن، در پى بیعت آنان با حضرت:

یأیّها النّبىّ إذا جاءک المؤمنت یبایعنک ... واستغفر لهنّ اللّه إنّ اللّه غفور رّحیم. ممتحنه (60) 12

3. بهره مندى زنان مؤمن از رحمت الهى، در پى بیعت با پیامبراکرم (ص):

یأیّها النّبىّ إذا جاءک المؤمنت یبایعنک ... واستغفر لهنّ اللّه إنّ اللّه غفور رّحیم. ممتحنه (60) 12[7]

 


[1] روح ‏المعانى، ج 15، جزء 28، ص 119

[2] تفسیر نمونه، ج‏24، صص 44-45

[3] مجمع ‏البیان، ج 9- 10، ص 414- 415

[4] تفسیر نمونه، ج‏24، صص 45-46

[5] المیزان، ج 19، ص 242

[6] تفسیر نمونه، ج‏24، ص 47

[7] فرهنگ قرآن، ج 7، ص 47

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.