کوردلی از منظر قرآن کریم
جمعه, ۲۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۲۹ ب.ظ
1. کورى واقعى
از منظر قرآن کریم کورى واقعى، منحصر به کورى قلب است، نه کورى و نابینایى چشم
«... فَإِنَّها لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لکِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ»[1] [چه بسیارند کسانى که ظاهرا چشم بینا و گوش شنوا دارند اما در واقع کوران و کرانند،" چرا که چشمهاى ظاهر نابینا نمىشود، بلکه دلهایى که در سینهها جاى دارد، بینایى را از دست مىدهد].[2]
2. مقایسه کوردلان با صاحبان قلب بصیر و بیدار
خداوند در قرآن کریم مؤمنان راستین و ستمکاران دروغپرداز را با مثالى مناسب مقایسه مىکند و مىفرماید:
«مَثَلُ الْفَرِیقَیْنِ کَالْأَعْمى وَ الْأَصَمِّ وَ الْبَصِیرِ وَ السَّمِیعِ هَلْ یَسْتَوِیانِ مَثَلًا أَ فَلا تَذَکَّرُونَ»[3] [مثال این دو گروه (مؤمنان و ستمکاران)، همانند نابینا و ناشنوا، و بینا و شنواست؛ آیا (این دو،) در مثال مساویند؟! آیا (غافلید) و متذکّر نمىشوید؟!].
در آیه ى فوق آنان را به انسانهاى نابینا و ناشنوا تشبیه کرده که نمىتوانند حقایق اطراف خود را به خوبى درک کنند.[4]
3. هدایت کوردلان گمراه، خارج از حیطه قدرت پیامبر صلى الله علیه و آله:
«وَ ما أَنْتَ بِهادِی الْعُمْیِ عَنْ ضَلالَتِهِمْ ...»[5] [تو نمىتوانى سخنت را به گوش کران برسانى مخصوصا هنگامى که روى مىگردانند و پشت مىکنند].
[1] حجّ (22) 46
[2] تفسیر نمونه، ج 14، ص 130
[3] هود (11) 24
[4] تفسیر قرآن مهر، ج ، ص 204
[5] نمل (27) 81 و روم (30) 53