یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

یکی از آثار ایمان و عمل صالح

جمعه, ۲۵ اسفند ۱۴۰۲، ۰۵:۵۴ ب.ظ

خداوند در قرآن کریم یکی از آثار ایمان و عمل صالح را اینچنین بیان می‌فرماید:

«مَنْ کانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعاً إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ وَ الَّذِینَ یَمْکُرُونَ السَّیِّئاتِ لَهُمْ عَذابٌ شَدِیدٌ وَ مَکْرُ أُولئِکَ هُوَ یَبُور»[1]

[کسى که خواهان عزت است (باید از خدا بخواهد) که تمام عزت براى خدا است سخنان پاکیزه به سوى او صعود مى‏کند، و عمل صالح را بالا مى‏برد، و آنها که نقشه‏هاى سوء مى‏کشند، عذاب شدید براى آنها است و مکر (و تلاش افسادگرانه) آنها نابود مى‏شود (و به جایى نمى‏رسد)].

مقصود از «الکلم الطیّب» صرف کلمات نیست؛ بلکه عقاید حقّه است که در رأس آنها اعتقاد به توحید است و مراد از صعود آن، تقرّب صاحب آن اعتقاد است.[2]

«الکلم الطیب» به معنى سخنان پاکیزه است، و پاکیزگى سخن به پاکیزگى محتواى آن است، و پاکیزگى محتوا به خاطر مفاهیمى است که بر واقعیتهاى عینى پاک و درخشان تطبیق مى‏کند، و چه واقعیتى بالاتر از ذات پاک خدا، و آئین حق و عدالت او، و نیکان و پاکانى که در راه نشر آن گام بر مى‏دارند؟ لذا «الکلم الطیب» را به اعتقادات صحیح نسبت به مبدء و معاد و آئین خداوند تفسیر کرده ‏اند. آرى یک چنین عقیده پاکى است که به سوى خدا اوج مى‏ گیرد، و دارنده‏اش را نیز پرواز مى‏دهد، تا در جوار قرب حق قرار گیرد، و غرق در عزت خداوند عزیز شود.

مرحوم علامه طباطبایی نیز مقصود از «کلم الطیب» را ایمان و اعتقادات حق دانسته است. همچنانکه مقصود از صعود کلام طیّب به سوى خدا را، قبول شدن و اجر داشتن آن در پیشگاه خداوند دانسته است.[3]

مسلما از این ریشه پاک شاخه ‏هایى مى ‏روید که میوه آن عمل صالح است، هر کار شایسته و مفید و سازنده، چه دعوت به سوى حق باشد، چه حمایت از مظلوم، چه مبارزه با ظالم و ستمگر، چه خودسازى و عبادت، چه آموزش و پرورش، و خلاصه هر چیز که در این مفهوم وسیع و گسترده داخل است اگر براى خدا و به خاطر رضاى او انجام شود آن هم اوج مى‏گیرد و به آسمان لطف پروردگار عروج مى‏کند، و مایه معراج و تکامل صاحب آن، و برخوردارى از عزت حق مى‏شود.

این همان چیزى است که در آیه دیگر قرآن به آن اشاره شده است‏:

«أَ لَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ تُؤْتِی أُکُلَها کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّها»[4]

[آیا ندیدى خداوند چگونه براى سخن پاکیزه، مثالى زده است؟ همانند درختى پاک که ریشه آن ثابت و برقرار، و شاخه آن در آسمان افراشته، هر زمان میوه‏هاى خود را به اذن پروردگارش به مشتاقان مى‏دهد].

در برخى احادیث روایت شده که مقصود از «سخنان پاکیزه» در این آیه جمله‏ى «لا اله الّا اللَّه»[5] و مانند آن است و در برخى احادیث نیز آن را بر ولایت اهل بیت علیهم السلام تطبیق کرده و فرموده‏اند هر کس ولایت ما را نداشته باشد خدا عملش را بالا نمى‏برد.[6] البته این روایات مصادیق روشن «کلمه‏ ى طیبه» را بیان مى‏کند، و گرنه معناى آن وسیع است و هرگونه سخن پاکیزه و عقیده‏ ى صحیح را در بر مى‏گیرد.[7]

برخی نکات آیه

1. عقیده حق و پسندیده، مورد پذیرش و صعود کننده به سوى خدا است.[8]

2. ایمان، سبب تقرّب به خدا است.[9]

3. ایمان و عقیده درست همراه با عمل صالح، وسیله تحصیل عزّت و سربلندى است.[10]

4. پاداش سخن طیّب و نیکو، نزد خداوند است.[11]

5. عمل صالح، باعث رفعت و ارزشمندى سخن طیّب است.[12]


[1] سوره فاطر، آیه 10

[2] المیزان، ج 17، ص 23

[3] المیزان، ج 17، ص 23

[4] سوره ابراهیم آیه 24

[5] . بحارالانوار، ج 66، ص 64 و تفسیر صافى، ج 4، ص 233

[6] . کافى، ج 1، ص 430؛ بحارالانوار، ج 34، ص 357؛ تفسیر شریف لاهیجى، ج 3، ص 710 و تفسیر صافى، ج 4، ص 233

[7] تفسیر قرآن مهر، ج ‏17، ص 101

[8] المیزان، ج 19، ص 257

[9] برداشت با توجّه به ارتباط میان جمله «الکلم الطیّب» با صدر آیه شریفه «العزّة» است: فرهنگ قرآن، ج 5، ص 468 و ج 8، ص 313

[10] فرهنگ قرآن، ج 5، ص 475

[11] فرهنگ قرآن، ج 19، ص 250

[12] المیزان، ج 19، ص 254

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.