یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده

یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندها

یکی از آثار ایمان و عمل صالح

جمعه, ۲۵ اسفند ۱۴۰۲، ۰۵:۵۴ ب.ظ

خداوند در قرآن کریم یکی از آثار ایمان و عمل صالح را اینچنین بیان می‌فرماید:

«مَنْ کانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعاً إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ وَ الَّذِینَ یَمْکُرُونَ السَّیِّئاتِ لَهُمْ عَذابٌ شَدِیدٌ وَ مَکْرُ أُولئِکَ هُوَ یَبُور»[1]

[کسى که خواهان عزت است (باید از خدا بخواهد) که تمام عزت براى خدا است سخنان پاکیزه به سوى او صعود مى‏کند، و عمل صالح را بالا مى‏برد، و آنها که نقشه‏هاى سوء مى‏کشند، عذاب شدید براى آنها است و مکر (و تلاش افسادگرانه) آنها نابود مى‏شود (و به جایى نمى‏رسد)].

مقصود از «الکلم الطیّب» صرف کلمات نیست؛ بلکه عقاید حقّه است که در رأس آنها اعتقاد به توحید است و مراد از صعود آن، تقرّب صاحب آن اعتقاد است.[2]

«الکلم الطیب» به معنى سخنان پاکیزه است، و پاکیزگى سخن به پاکیزگى محتواى آن است، و پاکیزگى محتوا به خاطر مفاهیمى است که بر واقعیتهاى عینى پاک و درخشان تطبیق مى‏کند، و چه واقعیتى بالاتر از ذات پاک خدا، و آئین حق و عدالت او، و نیکان و پاکانى که در راه نشر آن گام بر مى‏دارند؟ لذا «الکلم الطیب» را به اعتقادات صحیح نسبت به مبدء و معاد و آئین خداوند تفسیر کرده ‏اند. آرى یک چنین عقیده پاکى است که به سوى خدا اوج مى‏ گیرد، و دارنده‏اش را نیز پرواز مى‏دهد، تا در جوار قرب حق قرار گیرد، و غرق در عزت خداوند عزیز شود.

مرحوم علامه طباطبایی نیز مقصود از «کلم الطیب» را ایمان و اعتقادات حق دانسته است. همچنانکه مقصود از صعود کلام طیّب به سوى خدا را، قبول شدن و اجر داشتن آن در پیشگاه خداوند دانسته است.[3]

مسلما از این ریشه پاک شاخه ‏هایى مى ‏روید که میوه آن عمل صالح است، هر کار شایسته و مفید و سازنده، چه دعوت به سوى حق باشد، چه حمایت از مظلوم، چه مبارزه با ظالم و ستمگر، چه خودسازى و عبادت، چه آموزش و پرورش، و خلاصه هر چیز که در این مفهوم وسیع و گسترده داخل است اگر براى خدا و به خاطر رضاى او انجام شود آن هم اوج مى‏گیرد و به آسمان لطف پروردگار عروج مى‏کند، و مایه معراج و تکامل صاحب آن، و برخوردارى از عزت حق مى‏شود.

این همان چیزى است که در آیه دیگر قرآن به آن اشاره شده است‏:

«أَ لَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ تُؤْتِی أُکُلَها کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّها»[4]

[آیا ندیدى خداوند چگونه براى سخن پاکیزه، مثالى زده است؟ همانند درختى پاک که ریشه آن ثابت و برقرار، و شاخه آن در آسمان افراشته، هر زمان میوه‏هاى خود را به اذن پروردگارش به مشتاقان مى‏دهد].

در برخى احادیث روایت شده که مقصود از «سخنان پاکیزه» در این آیه جمله‏ى «لا اله الّا اللَّه»[5] و مانند آن است و در برخى احادیث نیز آن را بر ولایت اهل بیت علیهم السلام تطبیق کرده و فرموده‏اند هر کس ولایت ما را نداشته باشد خدا عملش را بالا نمى‏برد.[6] البته این روایات مصادیق روشن «کلمه‏ ى طیبه» را بیان مى‏کند، و گرنه معناى آن وسیع است و هرگونه سخن پاکیزه و عقیده‏ ى صحیح را در بر مى‏گیرد.[7]

برخی نکات آیه

1. عقیده حق و پسندیده، مورد پذیرش و صعود کننده به سوى خدا است.[8]

2. ایمان، سبب تقرّب به خدا است.[9]

3. ایمان و عقیده درست همراه با عمل صالح، وسیله تحصیل عزّت و سربلندى است.[10]

4. پاداش سخن طیّب و نیکو، نزد خداوند است.[11]

5. عمل صالح، باعث رفعت و ارزشمندى سخن طیّب است.[12]


[1] سوره فاطر، آیه 10

[2] المیزان، ج 17، ص 23

[3] المیزان، ج 17، ص 23

[4] سوره ابراهیم آیه 24

[5] . بحارالانوار، ج 66، ص 64 و تفسیر صافى، ج 4، ص 233

[6] . کافى، ج 1، ص 430؛ بحارالانوار، ج 34، ص 357؛ تفسیر شریف لاهیجى، ج 3، ص 710 و تفسیر صافى، ج 4، ص 233

[7] تفسیر قرآن مهر، ج ‏17، ص 101

[8] المیزان، ج 19، ص 257

[9] برداشت با توجّه به ارتباط میان جمله «الکلم الطیّب» با صدر آیه شریفه «العزّة» است: فرهنگ قرآن، ج 5، ص 468 و ج 8، ص 313

[10] فرهنگ قرآن، ج 5، ص 475

[11] فرهنگ قرآن، ج 19، ص 250

[12] المیزان، ج 19، ص 254

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">