یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

مطالبی که در همه کتب آسمانى آمده

يكشنبه, ۱۹ فروردين ۱۴۰۳، ۰۸:۰۶ ب.ظ

درسی از صفحه پانصدونودویک قرآن کریم

«قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى* وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى»[1] [مسلما رستگار مى‏ شود کسى که خود را تزکیه کند؛ و نام پروردگارش را بیاد آورد و نماز بخواند].

عامل فلاح و رستگارى و پیروزى و نجات

خداوند بر اساس این آیات عامل فلاح و رستگارى و پیروزى و نجات را سه چیز مى ‏شمرد: «تزکیه» و «ذکر نام خداوند» و سپس «بجا آوردن نماز».

«تزکیه» معنى وسیعى دارد که همه این مفاهیم را در بر مى‏گیرد، هم پاکسازى روح از آلودگى شرک، و هم پاکسازى از اخلاق رذیله، و هم پاکسازى عمل از محرمات، و هر گونه ریا، و هم پاکسازى مال و جان به وسیله دادن زکات در راه خدا، زیرا طبق آیه‏ «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ‏ وَ تُزَکِّیهِمْ بِها» [از اموال آنها صدقه‏اى (زکات) بگیر تا آنها را به وسیله آن پاکسازى و تزکیه کنى" دادن زکات سبب پاکى روح و جان است].

نکته: در آیات فوق نخست سخن از تزکیه و بعد ذکر پروردگار و سپس نماز است. به گفته بعضى از مفسران مراحل عملى مکلف سه مرحله است: نخست «ازاله عقائد فاسده از قلب» سپس «حضور معرفة اللَّه و صفات و اسماء او در دل» و سوم «اشتغال به خدمت» که آیات فوق در سه جمله کوتاه اشاره به این سه مرحله کرده است.‏[2]

این نکته نیز قابل توجه است که «نماز» را فرع بر «ذکر پروردگار» مى‏شمرد، این به خاطر آن است که تا بیاد او نیفتد و نور ایمان در دل او پرتو افکن‏ نشود به نماز نمى‏ایستد، بعلاوه نمازى ارزشمند است که توأم با ذکر او و ناشى از یاد او باشد، و اینکه بعضى ذکر پروردگار را تنها به معنى‏ «اللَّه اکبر» یا «بسم اللَّه الرحمن الرحیم» که در آغاز نماز گفته مى‏شود تفسیر کرده‏اند در حقیقت بیان مصداقهایى از آن است.

عامل اصلى انحراف از این برنامه فلاح و رستگارى

درادامه به عامل اصلى انحراف از این برنامه فلاح اشاره کرده، مى‏افزاید:

«بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةُ خَیْرٌ وَ أَبْقى‏»[3] [بلکه شما حیات دنیا را مقدم مى‏دارید؛ درحالى‌که آخرت بهتروپایدارتر است].

و این در حقیقت همان مطلبى است که در احادیث نیز آمده «حب الدنیا رأس کل خطیئة» [محبت دنیا سرچشمه هر گناهى است‏].[4] در حالى که هیچ عقلى اجازه نمى‏دهد که انسان سراى باقى را به متاع فانى بفروشد و این لذات مختصر و آمیخته با انواع درد و رنج را بر آن همه نعمت جاویدان و خالى از هر گونه ناملائمات مقدم بشمرد.

ذکر شدن مطالب فوق در کتابهای آسمانی

«إِنَّ هذا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولى صُحُفِ إِبْراهِیمَ وَ مُوسى»[5] [این دستوراتى که گفته شد منحصر به این کتاب آسمانى نیست، بلکه در صحف و کتب پیشین نیز آمده، کتب ابراهیم و موسى].

این تعبیر نشان مى‏دهد که محتواى پر اهمیت این سوره، یا خصوص آیات اخیر (بر اساس اینکه مراد از مشار الیه «هذا» چیست)، از اصول اساسى عالم ادیان، و از تعلیمات بنیادى همه انبیا و پیامبران است و این خود نشانه‏اى است از عظمت سوره و از اهمیت این تعلیمات.[6]


[1] سوره الأعلى (87): آیه 14 و  15

[2] " تفسیر فخر رازى" جلد 31 صفحه 147.

[3] سوره الأعلى (87): آیه 16 و  17

[4] این حدیث با عبارات مختلف از" امام صادق" و" امام سجاد" على بن الحسین، بلکه از همه انبیا نقل شده است، و این دلیل بر اهمیت فوق العاده آن است( نور الثقلین جلد 5 صفحه 556 و 557).

[5] سوره الأعلى (87): آیه 18 و  19

[6] منبع: تفسیر نمونه، ج ‏26، ص 401 و 403

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.