یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

مطالبی که در همه کتب آسمانى آمده

يكشنبه, ۱۹ فروردين ۱۴۰۳، ۰۸:۰۶ ب.ظ

«قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى* وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى»[1] [مسلما رستگار مى‏شود کسى که خود را تزکیه کند؛ و نام پروردگارش را بیاد آورد و نماز بخواند].

عامل فلاح و رستگارى و پیروزى و نجات

خداوند بر اساس این آیات عامل فلاح و رستگارى و پیروزى و نجات را سه چیز مى ‏شمرد: «تزکیه» و «ذکر نام خداوند» و سپس «بجا آوردن نماز».

«تزکیه» معنى وسیعى دارد که همه این مفاهیم را در بر مى‏گیرد، هم پاکسازى روح از آلودگى شرک، و هم پاکسازى از اخلاق رذیله، و هم پاکسازى عمل از محرمات، و هر گونه ریا، و هم پاکسازى مال و جان به وسیله دادن زکات در راه خدا، زیرا طبق آیه‏ «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ‏ وَ تُزَکِّیهِمْ بِها» [از اموال آنها صدقه‏اى (زکات) بگیر تا آنها را به وسیله آن پاکسازى و تزکیه کنى" دادن زکات سبب پاکى روح و جان است].

نکته: در آیات فوق نخست سخن از تزکیه و بعد ذکر پروردگار و سپس نماز است. به گفته بعضى از مفسران مراحل عملى مکلف سه مرحله است: نخست «ازاله عقائد فاسده از قلب» سپس «حضور معرفة اللَّه و صفات و اسماء او در دل» و سوم «اشتغال به خدمت» که آیات فوق در سه جمله کوتاه اشاره به این سه مرحله کرده است.‏[2]

این نکته نیز قابل توجه است که «نماز» را فرع بر «ذکر پروردگار» مى‏شمرد، این به خاطر آن است که تا بیاد او نیفتد و نور ایمان در دل او پرتو افکن‏ نشود به نماز نمى‏ایستد، بعلاوه نمازى ارزشمند است که توأم با ذکر او و ناشى از یاد او باشد، و اینکه بعضى ذکر پروردگار را تنها به معنى‏ «اللَّه اکبر» یا «بسم اللَّه الرحمن الرحیم» که در آغاز نماز گفته مى‏شود تفسیر کرده‏اند در حقیقت بیان مصداقهایى از آن است.

عامل اصلى انحراف از این برنامه فلاح و رستگارى

درادامه به عامل اصلى انحراف از این برنامه فلاح اشاره کرده، مى‏افزاید:

«بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةُ خَیْرٌ وَ أَبْقى‏»[3] [بلکه شما حیات دنیا را مقدم مى‏دارید؛ درحالى‌که آخرت بهتروپایدارتر است].

و این در حقیقت همان مطلبى است که در احادیث نیز آمده «حب الدنیا رأس کل خطیئة» [محبت دنیا سرچشمه هر گناهى است‏].[4] در حالى که هیچ عقلى اجازه نمى‏دهد که انسان سراى باقى را به متاع فانى بفروشد و این لذات مختصر و آمیخته با انواع درد و رنج را بر آن همه نعمت جاویدان و خالى از هر گونه ناملائمات مقدم بشمرد.

ذکر شدن مطالب فوق در کتابهای آسمانی

«إِنَّ هذا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولى صُحُفِ إِبْراهِیمَ وَ مُوسى»[5] [این دستوراتى که گفته شد منحصر به این کتاب آسمانى نیست، بلکه در صحف و کتب پیشین نیز آمده، کتب ابراهیم و موسى].

این تعبیر نشان مى‏دهد که محتواى پر اهمیت این سوره، یا خصوص آیات اخیر (بر اساس اینکه مراد از مشار الیه «هذا» چیست)، از اصول اساسى عالم ادیان، و از تعلیمات بنیادى همه انبیا و پیامبران است و این خود نشانه‏اى است از عظمت سوره و از اهمیت این تعلیمات.[6]


[1] سوره الأعلى (87): آیه 14 و  15

[2] " تفسیر فخر رازى" جلد 31 صفحه 147.

[3] سوره الأعلى (87): آیه 16 و  17

[4] این حدیث با عبارات مختلف از" امام صادق" و" امام سجاد" على بن الحسین، بلکه از همه انبیا نقل شده است، و این دلیل بر اهمیت فوق العاده آن است( نور الثقلین جلد 5 صفحه 556 و 557).

[5] سوره الأعلى (87): آیه 18 و  19

[6] منبع: تفسیر نمونه، ج ‏26، ص 401 و 403

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.