یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

سنّت آزمایش ایمان انسان‏ ها و هدف از آن

چهارشنبه, ۲۲ فروردين ۱۴۰۳، ۱۰:۰۶ ق.ظ

درسی از صفحه سیصدونودوشش قرآن کریم

قرآن کریم در آیات دوم و سوم سوره عنکبوت به قانون عمومى آزمایش ایمان انسان‏ ها و هدف آن اشاره مى‏ کند و مى‏فرماید:[1]

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏- الم- أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ- وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکاذِبِینَ»[2]

[به نام خداوند بخشنده بخشایشگر؛ الم؛ آیا مردم گمان کردند به حال خود رها مى‏شوند و آزمایش نخواهند شد؟! ما کسانى را که پیش از آنان بودند آزمودیم (و اینها را نیز امتحان مى‏کنیم) باید علم خدا در مورد کسانى که راست مى‏گویند و کسانى که دروغ مى‏گویند تحقق یابد].

این آیات بیانگر فشارهایى است که بر مؤمنان در آن زمان از ناحیه دشمنان، و حتى گاه از ناحیه پدران و مادران مشرک آنها وارد مى‏شد. این آیات مسلمانان را تشویق به استقامت و پایمردى در برابر موج فشار دشمن مى‏کند، و اگر سخن از جهاد به میان آورده نیز ظاهرا جهاد در همین زمینه است، نه جهاد مسلحانه دسته جمعى و گروهى، که دستور آن در مدینه نازل شد.[3]

کلمه‏ «فتنة» به معناى گداختن طلا براى جدا کردن ناخالصى‏هاى آن است و چون در حوادث و سختى‏ها، جوهره‏ى انسان از شعارهاى دروغین جدا مى‏شود، حوادث و آزمایش‏ها را «فتنه» مى‏گویند.

از حضرت امام ابوالحسن الرضا علیه‌السلام روایت شده که آیه «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ‏» را تلاوت کردند و فرمودند: «یُفْتَنُونَ‏ کَمَا یُفْتَنُ الذَّهَبُ‏ ثُمَّ قَالَ یُخْلَصُونَ کَمَا یُخْلَصُ الذَّهَبُ»[4] [محک مى ‏شوند مانند محک شدن‏ طلا. پاک و خالص مى ‏شوند مانند خالص شدن طلا].

امیرالمؤمنین علیه‌السلام نیز‏ هنگامى که مردم با او بیعت کردند و در انتظار این بودند که ببینند او با تقسیم اموال بیت المال و مقامها چه مى‏کند (سوگند به آن کسی که پیغمبر را بحقّ فرستاد هر آینه در هم آمیخته شوید و (در غربال امتحان) از هم بیخته و جدا گردید و بر هم زده شوید مانند بر هم زدن کف گیر آنچه در دیگ طعام است (در وقت غلیان و جوشش) تا اینکه بازگشت کنید پست‏ترین شما بمقام بلندترین شما و بلند ترین شما بمقام پست‏ترین شما (چون چشم از حقّ بپوشید و آنچه خدا و رسول فرموده متابعت نکنید فتنه و فساد در میان شما پیدا شود بطوریکه زیر و رو شوید تا اینکه عزیز شما خوار و خوار شما عزیز گردد) و پیشى گیرند (جلو افتند) کسانى (مانند طلحه و زبیر و دیگران) که در اسلام سبقت گرفته (و در نظر حضرت رسول) قدر و منزلتى نداشتند و هر آینه باز مى‏مانند کسانیکه زودتر از همه در اسلام وارد شدند (و در نزد رسول خدا قدر و منزلت بسیار داشتند)].[5]

پیام ‏های آیات

1- ایمان، تنها با زبان و شعار نیست، بلکه همراه با آزمایش است (أَ حَسِبَ‏ ... هُمْ لا یُفْتَنُونَ‏)

2- آزمایش، یک سنّت الهى در طول تاریخ است (وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ)

3- حوادث را تصادف نپنداریم؛ همه اسباب آزمایش ماست. (فَتَنَّا)

4- آشنایى با تاریخ و حوادث پیشینیان، مردم را براى پذیرش حوادث آماده مى‏کند. (مِنْ قَبْلِهِمْ)

5- دلیل آزمایش‏ هاى الهى، عینى و محقّق شدن علم ازلى خداوند و جدا شدن مؤمنان واقعى و شکوفا شدن استعدادهاى درونى و به فعلیّت رسیدن آنهاست. (فَلَیَعْلَمَنَ‏ ... الَّذِینَ صَدَقُوا وَ ... الْکاذِبِین‏).[6]


[1] تفسیر قرآن مهر، ج‏16، ص 30

[2] سوره العنکبوت (29)، آیات 1 الی 3

[3] تفسیر نمونه، ج‏16، ص: 203

[4] الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص369؛ نهج البلاغة (نسخه صبحی صالح)، ص 57، خطبه 15

[5] ترجمه و شرح نهج البلاغة (فیض الإسلام)، ج‏1، ص 8

[6] تفسیر نور، ج ‏، ص 112

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.