یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

انواع ضرر و زیان و اقسام زیانکاران از منظر قرآن کریم

پنجشنبه, ۲۳ فروردين ۱۴۰۳، ۱۰:۰۲ ب.ظ

ضرر و زیان‏ها داراى مراحل و تفاوت‏ هایى است:

الف: گاهى معامله بدى است (بِئْسَمَا اشْتَرَوْا)[1]

ب: گاهى سودى ندارد (فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ)[2]

ج: گاهى خسارت است (اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدى‏)[3]

د: گاهى غرق در زیان هستند (لَفِی خُسْرٍ)[4]

ه: گاهى خسارت بزرگ و آشکار است (خُسْراناً مُبِیناً)[5]

و: گاهى خسارت در تمام ابعاد است (بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمالًا)[6].[7]

 

زیانکاران نیز چند گروه هستند:

الف: گروهى که کار نیک نمى ‏کنند.

ب: گروهى که براى دنیا کار مى ‏کنند، نه آخرت.

ج: گروهى که کار مى‏ کنند و مى ‏دانند که کارشان صحیح نیست.

د: گروهى که در زیانند و مى‏ پندارند که سود مى ‏برند.

سه گروه اوّل، ممکن است با توبه به فکر اصلاح خود و جبران بیفتند، ولى گروه چهارم چون به فکر چاره نمى ‏افتند، بدترین مردمند. مثل راهبان مسیحى که خود را از لذّات حلال دنیا محروم مى‏ کنند ومورد انتقاد انبیا نیز هستند، یا مثل زاهدنماهاى ریاکار.[8]

خداوند در این باره می‌فرماید:

«قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمالاً* الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً* أُولئِکَ الَّذِینَ کَفَرُوا بِآیاتِ رَبِّهِمْ وَ لِقائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فَلا نُقِیمُ لَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَزْناً* ذلِکَ جَزاؤُهُمْ جَهَنَّمُ بِما کَفَرُوا وَ اتَّخَذُوا آیاتِی وَ رُسُلِی هُزُواً»[9]

[بگو آیا به شما خبر دهیم که زیانکارترین (مردم) کیانند. آنها که تلاش‌هایشان در زندگى دنیا گم (و نابود) شده، با این حال گمان مى‏کنند کار نیک انجام مى‏دهند! آنها کسانى هستند که به آیات پروردگارشان و لقاى او کافر شدند، به همین جهت اعمالشان حبط و نابود شد، لذا روز قیامت میزانى براى آنها برپا نخواهیم کرد.اینگونه کیفر آنها دوزخ است، بخاطر آنکه کافر شدند و آیات من و پیامبرانم را به باد استهزاء گرفتند].[10]


[1] . بقره، 90.

[2] . بقره، 16.

[3] . بقره، 175.

[4] . عصر، 2.

[5] . نساء، 119.

[6] . کهف، 103.

[7] تفسیر نور، ج ‏5، صص 231 و 232.

[8] تفسیر نور، ج‏5، ص: 232.

[9] سورة الکهف (18): 103- 106.

[10] تفسیر نمونه، ج ‏12، ص 558 و 559.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.