یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

قرآن کریم در آیه نهم و دهم سوره‏ى نساء با توجه دادن عواطف مسلمانان به سوى کودکان بى‏سرپرست و با یادآورى نتایج اعمال پدران بر فرزندان، به تجسّم اعمال خورندگان مال یتیم اشاره مى‏ کند و با یادآورى فرجام عذاب ‏آلود آنان مى‏ فرماید:[1]

«وَ لْیَخْشَ الَّذینَ لَوْ تَرَکُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّیَّةً ضِعافاً خافُوا عَلَیْهِمْ فَلْیَتَّقُوا اللَّهَ وَ لْیَقُولُوا قَوْلاً سَدیداً* إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامى‏ ظُلْماً إِنَّما یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَیَصْلَوْنَ سَعِیراً»[2] [کسانى که اموال یتیمان را از روى ظلم و ستم مى‏خورند، تنها آتش مى‏خورند و به زودى به آتش سوزانى مى‏سوزند].

چیزی که برای خودتان نمی‌پسندید برای دیگران نیز بپسندید

قرآن براى برانگیختن عواطف مردم در برابر وضع یتیمان اشاره به حقیقتى‏ مى‏کند که گاهى مردم از آن غافل میشوند، و آن اینکه: شما با یتیمان مردم همانگونه رفتار کنید که دوست مى‏دارید با یتیمان شما در آینده رفتار نمایند، منظره کودکان بى پناه، و اطفال بى ‏سرپرست خود را که تحت سرپرستى انسانى سنگدل و خائن قرار گرفته که نه به احساسات آنها پاسخ مثبت مى‏دهد، و نه در اموال آنها رعایت عدالت مى ‏کند در نظر بگیرید، این منظره دردناک چه اندازه شما را ناراحت میکند، و چه قدر به آینده فرزندان خود علاقه‏ مندید؟ همان اندازه نسبت به فرزندان و یتیمان دیگران علاقه ‏مند باشید و از ناراحتى آنها ناراحت شوید، بنا بر این، مفهوم آیه چنین است: «آنها که از وضع آینده فرزندان خود مى ‏ترسند، باید از خیانت در باره یتیمان و آزار آنها بترسند».[3]

مراد از «قول سدید» در آیه

«وَ لْیَقُولُوا قَوْلًا سَدِیداً ...» کنایه است از اتخاذ روش صحیح عملى در مورد ایتام و ترک طریقه ناصحیح.[4]

عذاب خوردن مال یتیم

در این آیه به دو گونه عذاب اشاره شده است: یکى وارد شدن در آتش شعله‏ور دوزخ و سوختن در آن؛[5] و دوم، خوردن آتش که تجسّم حرام خوارى است.[6]

تجسّم خوردن مال یتیم در روز قیامت

از این آیه استفاده می‌شود که اعمال ما علاوه بر چهره ظاهرى خود، یک چهره واقعى نیز دارد که در این جهان از نظر ما پنهان است، اما این چهره ‏هاى درونى، در جهان دیگر ظاهر می‌شوند و مسئله تجسم اعمال را تشکیل می‌دهند. چهره واقعى عمل همیشه تناسب خاصى با کیفیت ظاهرى این عمل دارد، همان گونه که خوردن مال یتیم و غصب حقوق او، قلب او را مى‏سوزاند و روح او را آزار مى‏دهد چهره واقعى این عمل آتش سوزان است.[7]


[1] تفسیر قرآن مهر، ج ‏4، صص 49 و 52

[2] سورة النساء: آیة 9 و 10

[3] تفسیر نمونه، ج ‏3، ص 277

[4] ترجمه تفسیر المیزان، ج‏4، ص 316 و 317

[5] . واژه‏ى« سَیصلى» در اصل به معناى داخل شدن در آتش و سوختن، و واژه‏ى« سَعیر» به معناى آتش شعله‏ور است؛ به نقل از تفسیر قرآن مهر، ج 4، ص 52

[6] تفسیر قرآن مهر، ج 4، ص 52

[7] تفسیر نمونه، ج‏3، ص: 281

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.