یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

کاری که گناه با دل انسان می‌کند

جمعه, ۱۲ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۴۴ ق.ظ

درسی از صفحه پانصدوهشتادوهشت قرآن کریم

خداوند در سوره مطفّفین یکی از اوصاف منکران قیامت را چنین بیان می‌کند که:

« إِذا تُتْلى‏ عَلَیْهِ آیاتُنا قالَ أَساطِیرُ الْأَوَّلِینَ»[1] (هنگامى که آیات ما بر او خوانده مى‏ شود مى ‏گوید: این همان افسانه‏ ها و مطالب بى ‏اساس پیشینیان است»

سپس در آیه بعد ریشه اصلى طغیان و سرکشى آنها را چنین بیان می‌فرماید که:

«کَلَّا بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ»[2] (چنین نیست که آنها خیال مى‏کنند، بلکه اعمال سوء آنها همچون زنگارى بر دلشان نشسته، و از درک حقیقت وامانده ‏اند)

«رانَ» از ماده «رَیْن» همان زنگارى است که روى اشیاء قیمتى مى‏نشیند و به گفته بعضى دیگر از ارباب لغت قشر قرمز رنگى است که بر اثر رطوبت هوا روى آهن و مانند آن ظاهر مى‏شود که در فارسى ما آن را" زنگ" یا" زنگار" مى‏نامیم و معمولا نشانه پوسیدن و ضایع شدن آن فلز و طبعا از بین رفتن شفافیت‏ و درخشندگى آن است و گاه آن را به معنى غلبه و تسلط چیزى بر شى‏ء دیگر یا افتادن در چیزى که راه خلاص از آن نیست تفسیر کرده ‏اند که در واقع اینها همه لازمه همان معنى اصلى است.

در این آیه نیز دلیل طغیان و سرکشی منکرین قیامت را چنین بیان می‌کند که اعمال منکرین قیامت، زنگار بر قلبشان ریخته و نور و صفاى نخستین را که به حکم فطرت خداداد در آن بوده گرفته است. به همین دلیل چهره حقیقت که همچون آفتاب عالمتاب مى‏درخشد هرگز در آن بازتابى ندارد و پرتو انوار وحى در آن منعکس نمى ‏گردد.[3]

از امام باقر علیه السلام نیز روایت شده که فرمودند:

«مَا مِنْ عَبْدٍ إِلَّا وَ فِی قَلْبِهِ نُکْتَةٌ بَیْضَاءُ فَإِذَا أَذْنَبَ ذَنْباً خَرَجَ فِی النُّکْتَةِ نُکْتَةٌ سَوْدَاءُ فَإِنْ تَابَ ذَهَبَ ذَلِکَ السَّوَادُ وَ إِنْ تَمَادَى فِی الذُّنُوبِ‏ زَادَ ذَلِکَ السَّوَادُ حَتَّى یُغَطِّیَ الْبَیَاضَ فَإِذَا غَطَّى الْبَیَاضَ لَمْ یَرْجِعْ صَاحِبُهُ إِلَى خَیْرٍ أَبَداً وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: کَلَّا بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُون‏»[4]

(هر بنده ‏اى در دلش نقطه سفیدی است که وقتی گناهى کند، خال سیاهى در آن پیدا شود، سپس اگر توبه کند آن سیاهى برود، و اگر گناه را ادامه کند، آن سیاهى بیفزاید تا روى سفیدى را بپوشاند، و چون سفیدى پوشیده شد، دیگر صاحب آن دل هرگز بخیر نگراید سپس ایه فوق را تلاوت کردند).


[1] المطفّفین: 13

[2] المطفّفین: 14

[3] تفسیر نمونه، ج ‏26، ص 262 و 263

[4] کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏ 2، ص 273، 8جلد، دار الکتب الإسلامیة - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.