یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده

یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

یکی از آیات درباره حجاب

دوشنبه, ۳۰ مهر ۱۴۰۳، ۰۸:۵۱ ب.ظ

درسی از صفحه چهارصدوبیست‌وشش قرآن کریم

خداوند در آیه پنجاه‌ونهم سوره احزاب به رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله می‌فرماید:

«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً»[1]

(اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند. این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است، و خدا آمرزنده مهربان است).

برخی از درس‌ها و نکته‌هایی که از این آیه استفاده می‌شود

1. حجاب و پوشش مناسب، راهى براى شناخته شدن زنان آزاده از کنیزان، در صدر اسلام بود.[2] با این توضیح که:

«جلابیب» جمع «جلباب» و آن روسرى و مقنعه ‏اى بوده که سر و صورت خود را با آن مى ‏پوشاندند.[3] برخى گفته‏ اند: لباسى بوده که روى پیراهن مى ‏پوشیدند و مقصود از «ادناء جلباب» انداختن بخشى از آن روى صورت است.[4]

 بر اساس یک احتمال، مقصود از «یعرفن» شناخته شدن زنان آزاده از کنیزان است، زیرا عدّه ‏اى مزاحم زنان مى ‏شدند. وقتى به آنان اعتراض مى‏ شد، مى‏ گفتند: ما خیال مى ‏کردیم کنیز هستند. خداوند بدین وسیله [وجوب حجاب بر زنان مؤمن آزاده‏] عذر آنان را قطع کرد.[5]

2. حجاب و پوشش زنان، باعث مصونیّت آنان از تعرّض هوسرانان می‌شود.

طبق یک احتمال، مقصود از «یعرفن»، شناخته شدن به عفاف و پاکى است که در نتیجه، اهل هوس مزاحم آنان نشوند.[6]

3. زنان و دختران پیامبر صلى الله علیه و آله، براى رعایت حجاب خویش اولویت دارند؛ زیرا ذکر «أزواجک و بناتک» در بیان حکم حجاب و نیزمقدّم آوردن آن بر «نساء المؤمنین» مى‏تواند تقدّم آنها را در رعایت حکم حجاب بفهماند.[7]

4. رعایت عفّت و حجاب، مایه بهره‏مندى زنان از آمرزش الهى

جمله «و کان اللّه غفورا رحیما» پس از دستور رعایت حجاب و عفاف، مى‏تواند مفید برداشت یاد شده باشد.[8]


[1] احزاب (33) 59

[2] مجمع‏البیان، ج 7-/ 8، ص 580؛ روح‏المعانى، ج 12، جزء 12، ص 129؛ به نقل از فرهنگ قرآن(10)، ص 349

[3] مجمع‏البیان، ج 7-/ 8، ص 578 و 580؛ به نقل از فرهنگ قرآن، ج 10، ص 352

[4] مجمع‏البیان، ج 7-/ 8، ص 580؛ التّفسیرالمنیر، ج 22، ص 106؛ به نقل از فرهنگ قرآن، ج 10، ص 352

[5] مجمع‏البیان، ج 7-/ 8، ص 580؛ به نقل از فرهنگ قرآن، ج 10، ص 354

[6] مجمع‏البیان، ج 7-/ 8، ص 580؛ به نقل از فرهنگ قرآن(10)، ص 349

[7] فرهنگ قرآن، ج 10، ص 351

[8] فرهنگ قرآن(10)، ص 349

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">