یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

در سال ۶۰ هجری پس از مرگ معاویه، وَلِید بن عُتْبَة والی مدینه نامه‌ای از طرف یزید دریافت کرد و مأمور شد که حسین بن علی علیه‌السلام را مجبور به بیعت نماید.

ولید نیز در پی این دستور امام حسین علیه‌السلام را احضار کرد و ایشان را به بیعت با یزید فراخواند.

امام حسین علیه‌السلام به حاکم مدینه فرمودند:

«أَیُّهَا الْأَمِیرُ إِنَّا اهل‌بیت النُّبُوَّةِ وَ مَعْدِنُ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِکَةِ وَ بِنَا فَتَحَ اللَّهُ وَ بِنَا خَتَمَ اللَّهُ وَ یَزِیدُ رَجُلٌ فَاسِقٌ شَارِبُ الْخَمْرِ قَاتِلُ النَّفْس ِالْمُحَرَّمَة ِمُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ وَ مِثْلِیلَا یُبَایِعُبِمِثْلِه»[1]

اى امیر (مدینه)! ما خاندان نبوت و معدن رسالت هستیم. ماییم که فرشتگان به خانه ما آمدوشد دارند و  خداوند متعال با ما آغاز نمود و با ما ختم میکند؛ اما یزید، فردى است فاسق، شرابخوار، قاتل انسان بیگناه و متجاهر به فسق است و شخصى مانند من هرگز با فردى چون او بیعت نخواهد کرد.

 

نکته مهم اینجاست که امام نفرمود «من با یزید بیعت نمیکنم»؛ بلکه فرمود «شخصى مانند من، هرگز با فردى همچون یزید بیعت نمیکند!»

این یعنی نه من حسین! بلکه هر کس که پیرو ما اهل‌بیت است، نباید با شخصی همچون یزید بیعت کند.

معنی دیگر کلام حضرت این است که من و پیروانم نه‌فقط با یزید، بلکه با هرکس که مثل یزید فسق و فجور انجام دهد بیعت نمیکنیم.

 

نپذیرفتن حکومت فاسقان و دنیاپرستان و عدم سازش با ظالمان و ستمکاران پیام مهمی است برای مسلمانان که از این فرمایش نورانی استفاده میشود.



[1] اللهوف على قتلى الطفوف / ترجمه فهرى، ص 23

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.