یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

یکی از مصیبت‌های بزرگ اهل‌بیت حضرت سیدالشهدا علیهم‌السلام بعد از واقعۀ عاشورا، مصیبت‌هایی بود که در شهر شام (پایتخت یزید) به وقوع پیوستند.

جوّ منفی علیه این حضرات آن‌چنان شدید بود که نه‌تنها حرمت خود آنان را نگه نمی‌داشتند، بلکه به جد بزرگوارشان امیرالمؤمنین علیه‌السلام که زمانی خلیفه‌ی مسلمانان بود و آن‌همه مقام و منزلت نزد رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله و مسلمانان داشت نیز ناسزا می‌گفتند.

مهم‌ترین عاملی که باعث این هتک حرمت‌ها و جسارت‌ها به خاندان وحی بود، تبلیغات منفی بنی‌امیه در بین مردم بود که علیه این حضرات به کار می‌بستند.

 

بر اساس گزارشی تاریخی، بعد از واقعه‌ی جان‌سوز عاشورا هنگامی‌که اهل‌بیت حضرت سیدالشهدا را به شام برده و در مجلس یزید (لعهةالله‌علیه) حاضر کردند، یزید خطیب را فراخواند و دستور داد تا بر فراز منبر رود و از حسین و پدرش (صلوات اللَّه علیهما) به بدى یاد کند. خطیب به منبر رفت و در مذمّت امیرالمؤمنین و حسین الشهید علیهماالسلام و مدح معاویه و یزید یاوه‏سرائى را به نهایت برد.

در این هنگام علىّ بن الحسین علیهماالسلام بانگ زد و فرمود:

«وَیْلَکَ أَیُّهَا الْخَاطِبُ اشْتَرَیْتَ مَرْضَاةَ الْمَخْلُوقِ بِسَخَطِ الْخَالِقِ فَتَبَوَّأْ مَقْعَدَکَ مِنَ النَّارِ»

اى خطیب! رضایت مخلوق را به سخط و خشم خالق خریدى، حقا که جایگاهت در آتش خواهد بود.

سپس شعر ابن سِنان خَفاجیّ در وصف امیرالمؤمنین علیه‌السلام را بازگو کردند و فرمودند:

«وَ لَقَدْ أَحْسَنَ ابْنُ سِنَانٍ الْخَفَاجِیُّ فِی وَصْفِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه یَقُولُ:

أَ عَلَى الْمَنَابِرِ تُعْلِنُونَ بِسَبِّهِ‏، وَ بِسَیْفِهِ نُصِبَتْ لَکُمْ أَعْوَادُهَا»[1]

به‌راستی‌که ابن سنان خفاجى در وصف امیرالمؤمنین علیه‌السلام زیبا سروده و گفت: «آیا بر فراز منبرها علىّ را بد مى‏ گویید، باآنکه با شمشیر او ستون همین منبرها برافراشته شد»!



[1] اللهوف على قتلى الطفوف / ترجمه فهرى؛ ص 187 و 188

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.