یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

شخصی به امام صادق علیه‌السلام عرض کرد: دو آیه در قرآن خدا است که آن‌ها را مى ‏جوئیم ولی نمى ‏یابیم!

حضرت فرمودند: آن دو آیه کدام هستند؟

عرض کرد: قول خدا عز و جل که می‌فرماید: «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ‏»[1] (مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم). ما او را مى‏خوانیم ولی اجابتى دریافت نمى‏ کنیم!

حضرت فرمودند: به نظر تو خداوند وعده خلافى مى‏کند؟

عرض کرد: نه.

فرمود: پس چرا دعا مستجاب نمی‌شود؟

عرض کرد: نمى ‏دانم.

فرمود: ولى من به تو خبر مى‏دهم، «مَنْ‏ أَطَاعَ‏ اللَّهَ‏ عَزَّ وَ جَلَّ فِیمَا أَمَرَهُ ثُمَّ دَعَاهُ مِنْ جِهَةِ الدُّعَاءِ أَجَابَهُ » (هر کس خداوند عز و جل را در آنچه به او فرمان داده است اطاعت کند و سپس او را از جهت دعا بخواند، خدا او را اجابت خواهد کرد).

پرسید: جهت دعا (راه و روش دعا کردن) چیست؟

حضرت فرمودند: «تَبْدَأُ فَتَحْمَدُ اللَّهَ وَ تَذْکُرُ نِعَمَهُ عِنْدَکَ ثُمَّ تَشْکُرُهُ ثُمَّ تُصَلِّی عَلَى النَّبِیِّ ص ثُمَّ تَذْکُرُ ذُنُوبَکَ فَتُقِرُّ بِهَا ثُمَّ تَسْتَعِیذُ مِنْهَا فَهَذَا جِهَةُ الدُّعَاءِ» (روش دعا این است که خدا را حمد و ستایش کنى و نعمت‌هایى که به تو داده را به یاد آوری و سپس او را شکرگزارى نمایی و سپس بر پیامبر ص صلوات بفرستى و آنگاه گناهان خود را یاد کنى و به آن‏ها اعتراف نمائى و سپس با توبه و پشیمانی از آن گنا‌هان به خدا پناه ببرى؛ این راه دعا است).

سپس فرمود: آیه دیگر چیست؟

عرض کرد: قول خداوند عز و جل که می‌فرماید: «وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ‏ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ»[2] (هر چه را انفاق کردید، خدا عوضش را مى‏دهد و او بهترین روزى‌دهندگان است)؛ من انفاق مى‏کنم ولی عوضش را نمى‏بینم.

فرمود: به نظر تو خداوند عز و جل خلف وعده مى ‏کند؟

عرض کرد: نه.

فرمود: پس چرا عوض انفاق را نمی‌بینی؟

عرض کرد: نمى‏ دانم.

حضرت فرمودند: «لَوْ أَنَّ أَحَدَکُمُ اکْتَسَبَ الْمَالَ مِنْ حِلِّهِ وَ أَنْفَقَهُ فِی حِلِّهِ‏ لَمْ یُنْفِقْ دِرْهَماً إِلَّا أُخْلِفَ عَلَیْهِ»[3] (اگر چنانچه هر یک از شما مالى را از راه حلالش به دست آورید و آن را در راه حلالش انفاق کنید و بابت هر درهمى که انفاق شده است، عوض داده می‌شود).



[1] سوره غافر، آیه 60

[2] سوره سبأ، آیه 39

[3] الکافی (طبع اسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص486


ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.