یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

عامل سنگدلی بنی‌اسرائیل از نظر قرآن کریم

جمعه, ۱۳ فروردين ۱۴۰۰، ۰۹:۰۰ ب.ظ

درسی از صفحه سیزدهم قرآن کریم 

خداوند در قرآن کریم، احوال بنی‌اسرائیل را این‌چنین بیان می‌کند:

«وَ قالُوا قُلُوبُنا غُلْفٌ بَلْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِکُفْرِهِمْ فَقَلِیلًا ما یُؤْمِنُونَ»[1]

آن‌ها (به پیامبران) گفتند: دل‌های ما در غلاف است (و ما از گفته‏ هاى شما چیزى نمى ‏فهمیم. چنین نیست)، بلکه خداوند به سبب کفرشان آنان را از رحمت خود دور ساخته (و به همین دلیل چیزى درک نمى ‏کنند). پس اندکى ایمان مى ‏آورند.

 

بر طبق این آیه، یکی از بهانه‌های بنی‌اسرائیل دربارۀ عدم پذیرش دعوت پیامبران این بود که می‌گفتند: «فایده‌ای در انذار و تهدید تو وجود ندارد؛ زیرا ما آنچه را که شما مى‏ گویید درک نمى ‏کنیم؛ چون قابل‌فهم‏ و درک نیست».[2] ولی خداوند متعال ریشه‌ی اصلی این استنکاف بنی‌اسرائیل از دعوت پیامبران را کفر و عدم ایمان آنان معرفی می‌کند.

به بیانی دیگر، مقدمات بدبختى، به دست خود انسان است. اگر گروهى مورد لعنت و قهر الهى قرار مى ‏گیرند، به خاطر کفر و لجاجت خودشان است.[3] وقتی انسان باوجود تمامی نشانه‌های بیّن برای وجود خداوند یکتا، به او ایمان نمی‌آورد و وقتی با مشاهدۀ معجزات و نشانه‌‌های صدق رسات پیامبران، آنان را انکار می‌کند، همین باعث سنگدلی او می‌شود و نسبت به سایر سخنان پیامبران نیز حالت انکار خواهد داشت.



[1] سوره بقره، آیه 88

[2] مجمع‌البیان فی تفسیر القرآن، ج‏1، ص 309

[3] تفسیر نور، ج‏1، ص 157

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.