سه ویژگی برای زمامداری از منظر قرآن کریم
درسی از صفحه چهلم قرآن کریم
پسازآنکه جمعى از اشراف بنیاسرائیل از پیامبرشان خواستند تا زمامداری برای آنان انتخاب کند تا (تحت فرماندهى او) در راه خدا پیکار کنند، پیامبرشان «طالوت» را از طرف خداوند بهعنوان زمامدار آنان معرفی کرد.
ازاینجا مخالفت شروع شد، گروهى گفتند: «چگونه او بر ما حکومت داشته باشد بااینکه ما از او شایسته تریم و او ثروت زیادى ندارد»[1]
در نظر آنان برای زمامداری دو شرط لازم بود که هیچکدام در طالوت نبود: یکی نسب عالى و دیگری ثروت فراوان.[2]
ولى قرآن پاسخ دندانشکنی را که آن پیامبر به گمراهان بنیاسرائیل داد چنین بازگو مىکند که:
«قالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَیْکُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ»[3]
(پیامبر آنان به ایشان گفت: خداوند طالوت را بر شما برگزیده و علم و قدرت جسمانی او را وسعت بخشیده است).
در این آیه سه ویژگی برای زمامدار معرفی شده که هر سه در طالوت موجود بود:
1. انتخاب خداوند: اینکه خداوند طالوت را برگزیده و زمامدار شما قرار داده (إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَیْکُمْ).
به همین دلیل است که به اعتقاد امامیه، امام و خلیفۀ الهی باید به نصب و گزینش الهی باشد، نه به انتخاب شورا و مردم!
حکومت هایی همچون حکومت ولایت فقیه عادل و جامع الشرایط که در زمان غیبت حکومت می کنند و مشروعیتشان ناشی از مشروعیت ولایت و رهبری ائمه معصومین علیهم السلام است نیز از نوع انتخاب الهی محسوب می شوند.
2. علم و دانش: اینکه طالوت از نظر دانش، علم فراوان داشت (زادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ)
3. قدرت: اینکه طالوت از نظر نیروى جسمانى، قوى و پرقدرت بود (زادَهُ بَسْطَةً فِی ... الْجِسْمِ).
رهبر باید قدرت مادی و ابزارهای اعمال قدرت داشته باشد تا بتواند جامعه را در مسیر مستقیم الهی هدایت نماید.
تشکر فیض بردیم