یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

بهترین مورد انفاق

چهارشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۹:۰۰ ب.ظ

درسی از صفحه چهل و ششم قرآن کریم 


فقیر


انفاق نیک است ولی اگر محل واقعی خودش را پیدا کند، نیکوتر است.

چه بسیار فقرائی که نیاز شدید مالی دارند؛ ولی به خاطر عزت‌نفس و مناعت طبعی که دارند، دست سوی دیگران دراز نمی‌کنند.

اینجاست که شایسته است انسان در دستگیری از فقراء، چنین افرادی را در اولویت قرار دهد و با رفتاری کریمانه حرمت و آبروی آنان را حفظ کند.

 

خداوند در قرآن کریم ویژگی‌های چنین فقرائی را برای ما بیان می‌فرماید:

لِلْفُقَراءِ الَّذینَ أُحْصِرُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ لا یَسْتَطیعُونَ ضَرْباً فِی الْأَرْضِ یَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسیماهُمْ لا یَسْئَلُونَ النَّاسَ إِلْحافاً[1]

 (انفاقِ شما، مخصوصاً باید) براى نیازمندانى باشد که درراه خدا، در تنگنا قرارگرفته‌اند و نمى ‏توانند مسافرتى کنند (و سرمایه‏ اى به دست آورند) و از شدّت خویشتن‏ دارى، افراد ناآگاه آن‌ها را بى ‏نیاز مى ‏پندارند؛ امّا آن‌ها را از چهره ‏هایشان مى ‏شناسى و هرگز با اصرار چیزى از مردم نمى ‏خواهند.

 

شأن نزول این آیه:

از امام باقر علیه السّلام نقل‌شده است که فرمودند:

«نزلت الایة فی أصحاب الصفة»[2]. این آیه درباره اصحاب «صفّه» نازل‌شده است

اصحاب صفه در حدود چهارصد نفر از مسلمانان مکه و اطراف مدینه بودند که نه خانه‏ اى در مدینه داشتند و نه خویشاوندانى که به منزل آن‌ها بروند. از این جهت در مسجد پیامبر مسکن گزیده بودند و آمادگى خود را براى شرکت در میدان‌های جهاد اعلام داشته بودند. [3]

 

بهترین مورد انفاق

در این آیه بهترین مواردى که انفاق در آنجا باید صورت گیرد، بیان‌شده است، و آن‌کسانی هستند که داراى صفات سه‌گانه‌ای باشند:

1. کسانى باشد که درراه خدا، محصورشده‌اند و نمى ‏توانند سفرى برای کسب درآمد بکنند.

2. کسانى که افراد نادان و بى ‏اطلاع آن‌ها را از شدت عفاف و عزت‌نفس، غنى مى ‏پندارند؛ به‌طوری‌که فقر آنان فقط از چهره‏هایشان شناخته می‌شود.

3. آن‌ها چنان بزرگوارند که هرگز چیزى را با اصرار از مردم نمى ‏خواهند.

 

نکات:

در تفسیر «أُحْصِرُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ»، برخی گفته‌اند مراد کسانى هستند که به خاطر اشتغال به مسئله جهاد درراه خدا و نبرد با دشمن و یادگیرى فنون جنگى از تلاش براى معاش و تأمین هزینه زندگى بازمانده‏اند و نمی‌توانند برای به دست آوردن سرمایه‏ اى سفر کنند.[4] و برخی گفته‌اند مراد فقرایى هستند که درراه خدا از اشتغال به تجارت و کسب معاش در اثر خوف از دشمن یا مرض یا فقر یا توجه به عبادت از به دست آوردن سرمایه بازمانده و ممنوع شده‏ اند.[5]

همچنین در اینکه آیا مراد از این افراد فقرائی هستند که اصلاً درخواست و اظهار نیاز نمی‌ کنند یا اینکه اگر درخواست هم بکنند بر درخواست خود اصرار نمی‌کنند، بحثی وجود دارد که در جای خود مطرح‌شده است.[6]



[1] سورۀ بقره آیه273

[2] تفسیر نور الثقلین، ج‏1، ص: 290

[3] تفسیر نمونه، ج‏2، ص: 355

[4] تفسیر نمونه

[5] تفسیر مجمع البیان

[6] تفسیر المیزان

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.