یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

یکی از درسهایی که از زندگی حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام می‌توان گرفت، خانواده دوستی آن حضرت است.

روایت شده که آن حضرت، همسرشان «رباب بنت امرئ القیس» که مادر حضرت سکینه بود و دخترش حضرت سکینه را خیلی دوست می‌داشت و به آن حضرت منتسب است که دراین‌باره این شعر را فرمودند که:

«لعمرک انّنی لاحبّ دارا- تحلّ بها سکینة و الرّباب»[1] (به جان تو قسم من آن خانه‏اى را دوست دارم که سکینه و رباب در آن باشند).

«إلى الحول ثمّ اسم السّلام علیکما- و من یبک حولا کاملا فقد اعتذر»[2] (من ایشان را دوست دارم و بیشتر مال خود را براى آنان بذل و بخشش میکنم و کسى نمى‏تواند مرا مورد عتاب قرار دهد).



[1] الغارات، ابراهیم بن محمد بن سعید بن هلال ثقفى، ج ‏2، ص 816؛، 2جلد، انجمن آثار ملى - تهران، چاپ: اول، 1395 ق

[2] مقاتل الطالبیین، أبو الفرج الأصفهانی، ص 94

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.